Annons

Batteriproblem med D90

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte kolla om det är fler här som har problem med batteriet på sin D90. Jag har en helt ny D90 (18-105kit) som jag köpte till ett MD80 batterigrepp och ett extra batteri. Köpte ett Hama batteri som extra eftersom det kostade 400 ist för 700 för nikon orginal. Säljaren på fotovideo menade att det var minst lika bra.

Hursomhelst, Laddade båda fulla och så råkade det bli Hama batteriet som kameran valde att tömma först, allt har funkat klockrent och det blev runt 1000 bilder innan hamabatteriet blev tomt (helt ok) den gick då över till Nikon batteriet och nu börjar strulet :0( kameran slutar hela tiden att fungera och lågt batteri blinkar i displayen hela tiden. Dom första 2-3ggr den gjorde det kunde jag stänga av kameran eller lossa batterigreppet för att få igång den igen men nu börjar den att blinka för lågt batteri direkt efter omstart, kan ibland ta 2-3 bilder innan den börjar dumma sig. OBS! att om man kollar under batteri info så säger kameran att batteriet är fullt!

Nu har jag plockat ut nikon batteriet från greppet och kör bara med Hama batteriet, funkar finfint.


Någon som råkat ut för samma sak eller vet vad det kan vara? Kass batteri? Har inte direkt nån lust att skicka iväg kameran eftersom jag köpte den för typ 14 dagar sedan.
 
Det skall ju inte ha någon betydelse men vad säger kameran om du plockar av batterigreppet och sedan använder orginalet? Är det samma problem så är troligtvis batteriet kass får man förmoda. Det går ju att reklamera utan att skicka in hela kameran. Har inget batterigrepp men däremot ett org. batteri och 2 pirat och alla fungerar perfekt i min D90/18-105 (1 mån. gammal).

Christian
 
Senast ändrad:
För det mesta brukar man väl ha minst problem med original-prylar, men i det här fallet var det väl Nikon-batteriet som trådskaparen har problem med?

Citerar:
"Nu har jag plockat ut nikon batteriet från greppet och kör bara med Hama batteriet, funkar finfint."
 
Fick två "piratbatterier" på posten idag.
I mitt MB80 så funkar det om orginal Nikon sitter i högerfacket men inte tvärtom, skumt.
 
Behöll min MB-D80 när jag bytte upp mig och har 2 st Nikon batterier, inga problem alls. Varken med D80an eller nya D90an. Jag tror det är något fel på batteriet du fick med till kameran. Låter som en reklamation tycker jag.
 
Förmodligen är det mellersta stiftet inne i kameran (där du sticker in batterigreppet) som är för långt bak för att nå blecket på batterigreppet.
Jämför blecken på batterigreppet (det är 3 st) med blecken på ett batteri så
förstår du varför det blir glapp (de är inte lika långa!).
Hur Nikon kunnat missa denna designblunder fattar jag inte.

Om du är försiktig kan du ta en liten skruvmejsel och böja mittenstiftet lite grann
utåt ifrån kameran tills de tre stiften är mer i linje med varandra, det kommer göra susen och glappet försvinner!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.