Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteripack till blixt (580 II EX)

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Försökte beställa Canons CP-E4 av en leverantör som gav svaret tillbaka att de utgått ur Canons sortiment.
Någon som vet om det kommer en uppföljare snart eller om det är felaktigt att de utgått?

Kikade på Kaffebrus men där fanns bara en icke-Canon-lösning:
http://www.kaffebrus.com/batteripack-for-canon-blixt-6st-aa-batterier-1164.html

Någon som har erfarenhet av dessa? Vågar man köpa dem med tanke på garantier på blixtarna?

Finns det andra alternativ?

Tack på förhand!

Kaffebrus batteripack ser precis ut som det gamla CP-E-packet för 6 batterier som Canon hade tidigare med undantag för den nya tätade kontakten.

Batteripacket är även väldigt likt Nikons och det beror antagligen på att alla tillverkas av samma underleverantör. Canon och Nikon gör dem inte själva och det är bara sladdarna som skiljer åt.

Det är mycket möjligt att detta batteripack är gjort av samma underleverantör som gör Canons och Nikons. Eftersom det är en äldre konstruktion har kanske Canon inga synpunkter på underleverantörern säljer den under annat namn.

Jag har aldrig hört att det skulle vara några problem med att använda batteripack från tredjepartstillverkare.

Jo Canon's ska väl vara vädertätad och det lär inte piraterna vara.
Var beredd att köpa 2 st Canon CP-E4 till priset 1467 ex moms (per st) för att få 8 x batterier samt Canon original med vädertätning. Men om de utgått och pirater är hyggligt alternativ så vill jag ju inte betala det dubbla på Kaffebrus om de är likvärdiga. Någon som har erfarenhet av dessa?

Jo Canon's ska väl vara vädertätad och det lär inte piraterna vara.
Var beredd att köpa 2 st Canon CP-E4 till priset 1467 ex moms (per st) för att få 8 x batterier samt Canon original med vädertätning. Men om de utgått och pirater är hyggligt alternativ så vill jag ju inte betala det dubbla på Kaffebrus om de är likvärdiga. Någon som har erfarenhet av dessa?

Nä, det är bara kontakten som ska vara vädertätad vad jag har förstått, och det är ju även denna.

Tackar! Alert som vanligt! :)
En annan fördel med Canon's var ju iofs möjligheten att ha extra magasin med batterier för snabba byten.
Skönt att slippa pilla med batterier mitt under fotograferingen för att blixtarna laddar segt...

Någon som sett om det finns lösa batteri-magasin även till piraterna? Jag hittar inga...

Någon som sett om det finns lösa batteri-magasin även till piraterna? Jag hittar inga...

Det finns väl en anledning till att Canon bytt konstruktion. Men tyvärr är flikarna som håller fast batterierna i Canons nya batterihållare (jag har 2st CP-E3) så tunna att de lätt går av.

Man måsta plåta som en galning för att behöva byta - och långt innan dess har batterierna i blixten tagit slut. Men i 580EX II kan man programmera blixten så att den kan köras utan inbyggda batterier och det kan vara en bra idé.

Så billig som batteripacket är som du hittat skulle jag köpt 2st istället för tänka på lösa insatser för batterier. Då slipper man risken för att batterierna ramlar ur och det är ännu snabbare att byta, det är ändå batterierna som står för den större delen av vikten så skillnaden blir inte så stor.

Jo med High-speed sync och extra kräm på blixtarna slukar de mycket batterier.
Kör med 580 EX II och tänkte köra utan batterier i kameran då endast externa ska användas.
Behöver 2 st batteripack idag men ska inom kort utöka till ytterligare ett par blixtar...
Många batteripack blir det... :)

Men jag överväger helt klart att testa FotoFyndets variant. Hittade en del prisvärda alternativ på Amazon också iofs...

Tackar ödmjukast för dina svar!

Kör med 580 EX II och tänkte köra utan batterier i kameran {han menar förstås blixten} då endast externa ska användas.
Vill bara förtydliga att blixten alltså inte fungerar utan interna batterier, även när man har batteripack, men man kan ställa in så att de interna bara används till blixtens styrelektronik, medan batteripacket står för kraften till blixtrandet.

Jag köpte 2 st från Fotofynd och testade att fotografera med dem igår och det funkade riktigt bra.
Behövde inte vänta på att blixtarna skulle ladda utan det var bara att köra på. Underbart skönt!
Snabb och bra leverans från Fotofynd också! *****

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar