Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteripack D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Hittade ett Hähnel Batterigrepp Nikon D40 på Japanphoto.se. Om det är bra grejer eller ej vågar jag inte svara på.

Finns på ebay för 500kr inklusive frakt. Du får dock inte fokuslås på vertikal avtryckaren. Eftersom den kommunicerar via IR med kameran.

Highbeam skrev:
Finns på ebay för 500kr inklusive frakt. Du får dock inte fokuslås på vertikal avtryckaren. Eftersom den kommunicerar via IR med kameran.

Ok får kolla upp de är ju mycket billigare än i sverige.
Så D40 har inte IR?
Mvh Jonas

Jonas G skrev:
OK Tackar!
Ska kolla på de.
Mvh Jonas

Jag har ett sådant, saknar vertikalgrepp, fjärren får dock ingen kontakt med kameran med det kvittar för min del.

Kopte det delvis för tyngdens skull och för att kunna lägga orginalbatterierna på hyllan och köra på 6xAA, funkar suerbra hittils.
Den passar mycket väl ihop med kamerahuset och känns stadig.

Jonas G skrev:
Ok får kolla upp de är ju mycket billigare än i sverige.
Så D40 har inte IR?
Mvh Jonas

Jo den har IR och det är via den det gör det möjlighet att ha avtryckare på vertikalgreppet. Eftersom D40 saknar "uttag" för ett grepp med avtryckare. men går inte ha använda fokuslås då man tar kort via IR porten.

Highbeam skrev:
Jo den har IR och det är via den det gör det möjlighet att ha avtryckare på vertikalgreppet. Eftersom D40 saknar "uttag" för ett grepp med avtryckare. men går inte ha använda fokuslås då man tar kort via IR porten.

Om du kollar i batterifacket så finns det kopplingar för el + något som ser ut som datakontakter, så d40 har förmodligen stöd för batterigrepp men nikon har inte släppt bg eller spec, Dom vill nämligen att du ska ha d80.

Kom och tänka på en sak.
Camera controll, kan fokusera trycka av ändra bländare etc på d40. Borde det inte gå programera en picprocessor att via en usbkabel sända samma signaler som cc? Då skulle man kunna bygga vertikal grepp med slutare...

Highbeam skrev:

Så då har man inte så stor nytta med de?
Är vertikalgreppet jag är ute efter med avtryckare, som fungerar som den "vanliga".

Mvh Jonas

Fabian.Gafvelin skrev:
Jag har ett sådant, saknar vertikalgrepp, fjärren får dock ingen kontakt med kameran med det kvittar för min del.

Kopte det delvis för tyngdens skull och för att kunna lägga orginalbatterierna på hyllan och köra på 6xAA, funkar suerbra hittils.
Den passar mycket väl ihop med kamerahuset och känns stadig.

Ok, vad är fjärren till?
Mvh Jonas

Den har en knapp så jag skulle tro att den är motsvarande avtryckaren...men som sgt fick jag den inte att funka. de gånger ja ska göra långtidsexponeringar kan jag lika gärna köra med självutlösaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar