Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterilivslängd, ett problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag tycker att behovet av kravet på lång batterilivslngd på en laddning har gått till överdrift.

Min nya X20 sägs ha för dåligt batteri och man råds till att köpa ett extra, eller två. Batteriet räcker bara till ynka 200-300 exponeringar.

Jag kan ju inte låta bli att jämföra med filmtiden, fastän man väl inte ska göra det. Inte f-n stoppade jag ner 8 rullar Tri-X i jackfickan när jag tog en tur på stan med kompaktkameran över axeln! Inte ens en dag på cykelnsemster i Alperna gav upphov till mer än max en rulle eller två!

Kanske utnyttjar jag mina kameror (Nikon D50/90, Canon S100, Fujifilm X20) dåligt, men jag har aldrig någonsin fått slut på ett batteri när jag är ute. Oftast laddar jag batteriet när det indikerar låg nivå, men det kan gå en vecka mellan gångerna.

Hur kör ni slut på batteriet på en dag? Nu pratar jag inte yrkesfolk självklart, eller någon som bevakar ett evenmang, utan vanligt hobbyfotograferande.

Sign Gammal Gnällgubbe.
 
Jag tar oftast inte jättemånga bilder under en dag med min NEX-7, men det händer att kameran råkar åka ner i väskan utan att vara avstängd, och då drar liveview ur batteriet på någon timme eller så (p.g.a. att kameran tror att den används när sökaren är täckt). De gånger det hänt har jag varit glad att jag haft med mig ett extra batteri.
 
Ha ha jo jag har också tänkt på det. Jag ser alltid till att ha fullt laddat batteri om jag ska ut på en fototur. Men jag har heller aldrig varit med om att batteriet dött. Samtidigt har jag ändå alltid med mig ett extra fullt batteri, som jag aldrig då behövt byta till, men det känns bra :)

Kör man mycket med liveview eller kollar sina bilder drar ju batteriet ut mycket fortare, men om man inte använder skärmen så mycket så räcker ju batterierna superlänge!
 
Ha ha jo jag har också tänkt på det. Jag ser alltid till att ha fullt laddat batteri om jag ska ut på en fototur. Men jag har heller aldrig varit med om att batteriet dött. Samtidigt har jag ändå alltid med mig ett extra fullt batteri, som jag aldrig då behövt byta till, men det känns bra :)

Kör man mycket med liveview eller kollar sina bilder drar ju batteriet ut mycket fortare, men om man inte använder skärmen så mycket så räcker ju batterierna superlänge!

Så är det kanske. Jag är ju en gamma gnällgubbe som nästan alltid använder den optiska sökaren.

Per.
 
Jag tycker att behovet av kravet på lång batterilivslngd på en laddning har gått till överdrift.

Min nya X20 sägs ha för dåligt batteri och man råds till att köpa ett extra, eller två. Batteriet räcker bara till ynka 200-300 exponeringar.

Jag kan ju inte låta bli att jämföra med filmtiden, fastän man väl inte ska göra det. Inte f-n stoppade jag ner 8 rullar Tri-X i jackfickan när jag tog en tur på stan med kompaktkameran över axeln! Inte ens en dag på cykelnsemster i Alperna gav upphov till mer än max en rulle eller två!

Kanske utnyttjar jag mina kameror (Nikon D50/90, Canon S100, Fujifilm X20) dåligt, men jag har aldrig någonsin fått slut på ett batteri när jag är ute. Oftast laddar jag batteriet när det indikerar låg nivå, men det kan gå en vecka mellan gångerna.

Hur kör ni slut på batteriet på en dag? Nu pratar jag inte yrkesfolk självklart, eller någon som bevakar ett evenmang, utan vanligt hobbyfotograferande.

Sign Gammal Gnällgubbe.

Jag har tre batterier på två kameror. Batteriet räcker kanske över 2000 bilder. Nya battier tål att toppladda men det är fortfarande bättre att man motionerar dem då tappar de inte kapacitet, så jag laddar när det är slut eller nästan slut. Dvs när batteriet tar slut är det oftast när jag är ute. Skulle jag göra något riktigt viktigt toppar jag upp förstås.

När jag använder Wifi är det annorlunda, då sörplar uppkopplingen ur sig både mobil- och kamerabatteri kvickt.
 
Jag tyckte inte heller att batterilivslängden var något problem förrän jag tog med kameran på en veckas segling förra sommaren. Efter fem dagar tog batteriet slut. Efter det här jag alltid ett laddat extra batteri med mig.
 
Billiga

Som tur är så är batterierna till X20 ganska billiga (20-30:- på nätet) så man får ett helt gäng för ett par hundralappar. Irriterande när dom börjar ta slut mitt i fotandet....
 
Tack för påminnelsen!

Batterierna håller länge för mig. Så länge att jag glömmer att ladda. Stoppar in dom i laddarna nu.

(Pentax K5 - stort batteri, drar väldigt lite ström om man har skärmen släckt för det meta. Mer vid Live View.
Antik Fuji F10, stort batteri, håller länge.)
 
Kan inte heller låta bli att jämföra med 80-talet. Inte f-n satt man och skrev massa brev varje dag, men nu minsann ska det skickas stup i kvarten. Det var bättre förr.
 
Jag tycker att behovet av kravet på lång batterilivslngd på en laddning har gått till överdrift.

Jag tror mycket det handlar om att några kameror uppnår en viss nivå - må det sedan vara batterikapacitet, DR, bildupplössning, hastighet, buffertstorlek, osv - så blir de kamerorna en norm. De som då avviker negativt från normen ses som lite bristfälliga.

Lösryckt exempel: Inte många kameror på filmtiden klarade ens 3 bilder/sekund, men idag ser vi det som en låg hastighet. Varför? För att andra kameror klarar 5, 6, 7 eller 8 bilder/sekund (och det utan att vara dyra).

200 bilder på en laddning är i sig inte dåligt. Men det är sämre än många andra kameror.

Vi människor är ofta lite besatta av att jämföra saker ... :)
 
Stämmer, förr (när det var bättre tydligen) fick man stanna upp och byta filmrulle efter 36 bilder. Går ju snabbare att byta batteri idag samt att ett batteri kostar som en filmrulle gjorde då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.