Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriladdning

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Jag har seriekopplat 8 stycken laddningsbara batterier, storlek 2700 mAh. Kan någon av Er på ett ungefär tala om med vilken strömstyrka de skall underhållsladdas?

Möter det tekniskt sett något hinder att man blandar olika uppladdningsbara batterifabrikat och t.o.m. batterier med olika stort innehåll I SAMBAND MED LADDNING? Just nu håller jag på att ladda dem, volttal 11,9 och strömstyrka 191 mA, senare skall de underhållas.

Trevligt om någon sitter inne med kunskap om detta och vill svara.

Jag vet att man normalt inte skall blanda batterier, men nu gäller det laddning.

per
 
Du nämner inte vilken typ av celler du kopplat ihop till ett battteri?
NiCad, NiMH, Blysyra eller LiIon?
Det är för alla typer helt fel att koppla ihop olika typer, olika fabrikat och celler med olika ålder.
Det är viktigt att alla celler i ett batteri är så lika som möjligt!
Endast Nicad och blysyra är lämpliga att sätta med underhållsladdning.

De fyra huvudtyperna av laddningsbra celler har mycket olika egenskaper och det är viktigt att veta vilken typ.
LiIon tål inte alls att laddas till överspänning, de kan då ändra form väldigt fort. Vi talar om millisekunder då, kommer Lithium ut reagerar det snabbt med vatten och fukt, vi talar om explosioner.

NiCad och NiMh laddas med konstant ström.
Typsikt är att man laddar med ens tröm som är en tiondel av Ah talet, dvs celler med kapaciteten 1700 mAh laddas med 170 mA i 10 timmar plus förlusten och då blir det 15 timmar.
Vid snabbare laddning måste man hålla reda på när accen är full, laddningen övergår till att gernerera värme när acen är full.

de
Roy
 
Hej Roy!

Vi har faktiskt pratats vid en gång, Du nämnde bl.a. att Du hade en kvaddad D40. Trevligt att råkas igen.

Mina celler, som är den riktiga benämningen, är NiMH.

Men Roy, är Du helt säker på att man inte kan blanda celler av nämnd typ vid LADDNING. För att undersöka saken har jag f.n. ett batteri med 8 olika NiMH under laddning och kan läsa av värdena 11,5 resp. 196,1. (Volt/mA)

Men en ny fråga, kan man mäta energiinnehållet i en cell? Det går ju att belasta och studera eventuellt spänningsfall, men det är inte riktigt det jag menar. Jag vill kunna mäta mängden mAh.

Innan jag postar mätte jag spänningen ytterligare en gång och den har stigit till 11,60 volt och flödet är 195,4.

Hör av mig senare ikväll.

per
 
Laddningen har avslutats och cellerna har antagit rumstemperatur.

Bild 1
Spänning i cellerna: 1,35 1,34 1,35 1,34

Bild 2
Spänning i cellerna: 1,43 1,38 1,40 1,41

Frågan kvarstår, hur mäter man energiinnehållet, hur kan man avgöra när en cell är fulladdad?
 

Bilagor

  • fototeknik 113.jpg
    fototeknik 113.jpg
    62 KB · Visningar: 557
  • fototeknik 114.jpg
    fototeknik 114.jpg
    68.3 KB · Visningar: 567
Tror nog inte du skall ladda batteri med olika mAh alla skall ha samma värde batterierna skall inte komma över 42 grader för då börjar dom att koka
 
Hej Klas!

Du tror något som Roy redan har påtalat. Personligen tycker jag mig ha påvisat att LADDNING går alldeles utmärkt.

Temperaturen steg kanske 10 grader under ett fem timmar långt förlopp.

Och jag börjar nu förstå att man inte kan mäta energiinnehållet (utan urladdning). Och att man avbryter laddning när temperaturen börjar stiga. Men det borde också fungera att helt enkelt ladda en viss tid, exempelvis 20 timmar med det flöde jag tidigare nämnde. (De visade cellerna var inte urladdade när jag började).

per
 
Personligen tycker jag mig ha påvisat att LADDNING går alldeles utmärkt.

Javisst går det, problemet är att batterierna med lägst kapacitet tar mest stryk. När man kopplar som du gjort så kommer det stackars 1600 mAh-batteriet uppleva laddning det inte behöver tills de andra är klara, något som förkortar livslängden. Nu använde du relativt försiktig konstantströmsladdning på 0,2 A vilket ger 0,125 C (C brukar användas i dessa sammanhang om man tittar på datablad för ackumulatorer) som är försiktig snabbladdning för denna cell och långsammare än normalladdning (som tidigare nämnts brukar vara 0,1 C) för de på 2700 mAh. Allt jag skrev ovan gäller _vanliga_ NiMh.

Men det borde också fungera att helt enkelt ladda en viss tid, exempelvis 20 timmar med det flöde jag tidigare nämnde. (De visade cellerna var inte urladdade när jag började).


20 timmar borde vara lagom för de med 2700 mAh, ja. Här nämner du dock nästa problem, cellerna är inte balanserade så de 20 timmarna garanterar att allt blir laddat och att sämsta cellen blir straffad. Bäst är laddare som laddar varje cell individuellt och kan stänga av när batteriet är fullt, det är dock inte temperaturen som ska mätas (att ha en temperaturvakt som extra säkerhetssystem är dock bra). En anledning till att man inte ska blanda batterityper vid seriekoppling är att internresistansen skiljer och därmed värmeutvecklingen i de olika cellerna.

Vanligtvis kör bra NiCd/NiMh-laddare med delta-V, alltså när ökningen av spänningen avtagit så är det färdigt. Det finns gott om enkla kretsscheman på nätet för detta, oftast finns det också en enkel timer som stänger av eftersom underhållsladdning inte är av godo för dessa batterityper.

Eftersom textmassan ändå blev stor och rörig, en anekdot från R/C-världen: När man fortfarande använde NiMh som drivceller, så brukade man ladda batterierna skapligt dagen innan och sen "toppade" man på banan/fältet för att få in det sista (självurladdningen är snabb och NiMh ger mer när de är varma). Då körde man med primitiva laddkablar tills acken blev varm, in i farkosten och laddade ur snabbt på 3-5 minuter. Ackarna var heta när man drog ur dem och livslängden blev därefter. 50 laddningar ur en drivack var ett bra resultat.
 
Som Daniel påpekar kommer de minsta accarna att bli överladdade om de sitter i en serie med större accar.
Detta kan vid högre laddström försämra deras livslängd.
Vid laddning av NiCad och NimH använder na konstant ström.
Spänningen stiger då under laddningen och när acen är fulladdad,(nöjd) har man uppnått c:a 1,5 Volt per cell. ( celler i serie till ett batteri blir då c:a 12 Volt).
C:a därför att det skiljer någon tiondels Volt mellan fabrikat och hälsotillstånd.
Fortsätter man att ladda med en låg ström sker en mycket måttlig temperaturhöjning, och spänningen går aningen ner. När du ser en spänningssänkning har accen fått nog. det är detta mna kallar Delta V. Delta V kan användas för att automatiskt detektera när en automatisk laddare skall sluta ladda.
Vid högra laddström, händer mer vid Delta V, temp stiger mer och spänningen sjunker mer.
En cell i dåligt skick visar itne delta V så tydligt utan blir bara varm.

De minsta cellerna i ditt batteri kommer att uppnå full laddning tidigare än de med högre kapacitet. de mindre cellerna komemr då att överalddas. Med låg laddström tar de måttlig skada. Men Delta V blir otydlig.

Det är omöjligt att mäta hur mycekt laddning accen tar åt sig, en dålig cell kan laddas och laddas, den drar sin ström, men kan sedan inte lämna någon energi ut.

För att mäta en cells kapacitet mäter man uttagen energi, dvs produkten av tid och uttagen effekt.
En 1600 mAh cell skall kunna lämna 160 mA i 10 timmar, eller 1600 mA i 1 timme. Vid högre ström blir det sämre energi, dettta pga av cellens inre motstånd. den blir varm vid urladdning.
Vid ett urladdningsprov msåte na bestämma sig för vid vilken spänning man skall anse den urladdad. Exvis sätter man gränsen när spänningen börjar sjunka fort, kanske 1,1 Volt.

Laddning sker vanligen med ca 50 procent mer energi, dvs 15 timmar och en tionel av kapaciteten i ström.
160 mA för en 1600 mAh cell. Först vid omkring 800 mA (3 tim laddnig) kan man tala om snabbladdning, då blir det mycket varmt vid Delta V. och laddningen MÅSTE avbrytas.
Laddström på 100 - 400 mA duger, att då och då känna om de blivit ljumma kan duga som indikator då.

Vid urladdning kommer de sämsta, eller de celler med lägstkapacitet att bli slut först. Fortsätter man då urladdningen kommer de andra cellerna att tvinga dessa till polvändning. deta skdar dem och de är då snart färdiga för batteriåtervinningen.

Ett batteri med ett anal lika celler, samma kapacitet, samma fabrikat och samma ålder, körs några laddningar och urladdningar föra tt balanseras. avd etta skäl, de blir mer lika efter ett par sådana cykler.

Dåliga, gamla, olika fabrikat och vissa skador på celler kan ge helt andra och överaskande effekter, vid laddning och urladdning.

Med manuell laddning, måttlig ström, spänningsmätning, handpåläggning och försiktig laddning, kan man förståss suga ut det sista ur gamla celler. Men det är ett stort jobb.

de
Roy
 
Vill ni ha mera avancerade laddare så sök hos RC butiker så finns det fina laddare runt 1000 lappen. De är vanligtvis avsedda för 12V in men vissa har både 12V DC och 230V AC.
Den vanligaste är delta peak laddaren som bryter laddningen när spänningen börjar sjunka, batteriet fulladdat, och vissa har även temperaturgivare med.
I dagens läge kan en sådan laddare ladda de flesta förekommande typerna, NiCd, NiMh och olika Litiumtyper.
Det bästa är att de kan cykla batterierna genom att ladda ur och i flera gånger efter varandra och du får även reda på kapaciteten som batteriet verkligen har.
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto