Annons

Batteriladdare till Sony Cybershot dsc RX100 iii

Produkter
(logga in för att koppla)
För egen del skulle jag inte köpa en tredjepartstillverkad laddare för 400 kr när en originalladdare som Sony BC-TRX kostar 590 kr. Köper man en laddare av okänd tillverkare så har man ingen aning om ifall det finns någon som helst elektronisk övervakning av rätt laddström eller att laddningen avbryts när batteriet är fulladdat. Det finns ju piratladdare som pga detta har fått batterier att explodera.

BC-TRX kan dessutom ladda 7 olika Sony-batterityper, ifall du skulle ha andra Sony-kompakter eller videokameror (NP-BX1, NP-BN1, NP-BN, NP-FG1/BG1, NP-FD1/BD1/FT1, NP-FR1 och NP-BK1).

Den laddar nästan dubbelt så snabbt som det tar att ladda batteriet i kameran med den medföljande USB-laddaren (på ca 2 tim 15 min i stället för ca 4 tim).

För egen del skulle jag inte köpa en tredjepartstillverkad laddare för 400 kr när en originalladdare som Sony BC-TRX kostar 590 kr. Köper man en laddare av okänd tillverkare så har man ingen aning om ifall det finns någon som helst elektronisk övervakning av rätt laddström eller att laddningen avbryts när batteriet är fulladdat. Det finns ju piratladdare som pga detta har fått batterier att explodera.

BC-TRX kan dessutom ladda 7 olika Sony-batterityper, ifall du skulle ha andra Sony-kompakter eller videokameror (NP-BX1, NP-BN1, NP-BN, NP-FG1/BG1, NP-FD1/BD1/FT1, NP-FR1 och NP-BK1).

Den laddar nästan dubbelt så snabbt som det tar att ladda batteriet i kameran med den medföljande USB-laddaren (på ca 2 tim 15 min i stället för ca 4 tim).

Jo absolut, nog värt skaffa originalet även om det hade varit smidigt med en laddare som kunde ladda även Nikonbatterier.
Men hur är det med piratbatterier, typ Jupio som är populära nu. Till halva priset mot originalet. Någon risk att de kan ge fel spänning i kameran och förstöra den? Jag har i årstal haft ett piratbatteri (tror det var från Hama) till min Coolpix som backupbatteri och det har funkat lika bra som originalet. Eller ska man undvika piratbatterier precis som piratladdare?

Hur det är med piratbatterier, alltså batterier som är alternativ men inte förfalskningar, till just RX100 vet jag inte men jag har en del batterier till a7R, alltså typen NP-50FW. De flesta är original köpta på eBay. Där har jag också blivit pålurat ett förfalskat som jag klagade på, fick pengarna åter och behålla batteriet. Detta funkade någorlunda i början men är nu helt dött, helt klart betydligt sämre än originalbatterierna. Jag har också fått ett från eBay som jag fick skicka tillbaka för att få pengarna åter. Samma sak hände med batterier till a900, några förfalskade batterier som också slutade att fungera ganska snart.

Min erfarenhet är att det kan vara svårt att se skillnad på original och förfalskade. Det finns dock uppgifter på nätet där det beskrivs hur man skiljer äkta från förfalskningar.

Mitt tips är en universalladdare. RX100 batterierna har stora kontaktytor och lämpar sig väl för dessa laddare, Sony AX000 batterierna däremot kan vara lite knöliga att få in laddpolerna i kontakterna...
Ofta kan dessa laddare köras från både 12v och 220v.

Jag har köpt allt sorters batterier och laddare, lärdomen är att man får vad man betalar för. Ett Jupio ersättningsbatteri för 2/3 priset kommer aldrig prestera bättre än original, men säker 2/3 så bra som ett dyrt original.

Köpte en originalladdare, helt klart värt att varken överladda batterierna eller bränna ner lägenheten och piraterna är ju inte så mycket billigare. Däremot ska väl Jupiobatteriet gå att använda även om det nu håller kortare tid ska det väl ändå inte gå att förstöra kameran med det hoppas jag. Det är knappast en fakekopia, köpt i en av de respektabla kamerabutikerna i Stockholm.
Eller kan ett icke-original leverera fel spänning i kameran och på så sätt riskera denna?
Enda gången jag varit med om att ett batteri började svälla så det var på väg att spricka var i en gammal Nokiamobil. Och det var ett originalbatteri från Nokia köpt med telefonen som ny.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto