Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigreppen laddar ur batterierna

Produkter
(logga in för att koppla)

ramnås

Medlem
Jag köpte ett beg orginalgrepp till min D200 för att bättra på den usla batteritiden. Vad händer? Jo, batterierna tar slut på ett dygn
när kameran står avstängd och oanvänd. Jaha, tänkte jag, något fel som
inte jag begriper. Jag köpte då ett piratgrepp till min D300. Vad händer? Jo, samma sak där. Har jag extrem otur, är jag bara korkad eller har någon annan stött på detta fenomen? Obs. Har testat med både orginal och piratbatterier.Hjälp.
 
Jag köpte ett beg orginalgrepp till min D200 för att bättra på den usla batteritiden. Vad händer? Jo, batterierna tar slut på ett dygn
när kameran står avstängd och oanvänd. Jaha, tänkte jag, något fel som
inte jag begriper. Jag köpte då ett piratgrepp till min D300. Vad händer? Jo, samma sak där. Har jag extrem otur, är jag bara korkad eller har någon annan stött på detta fenomen? Obs. Har testat med både orginal och piratbatterier.Hjälp.

Vad för typ av batterier är det du använder? EN-EL3, EL4a eller AA batterier och i så fall vilka?

Jag hade lite problem med laddningsbara AA batterier, men efter att jag köpte en laddare som laddar batterierna separat så funkar det bra.
 
Vad för typ av batterier är det du använder? EN-EL3, EL4a eller AA batterier och i så fall vilka?

Jag hade lite problem med laddningsbara AA batterier, men efter att jag köpte en laddare som laddar batterierna separat så funkar det bra.

Jag använder EN-EL3e, både pirat och orginal. Samtliga funkar perfekt i enbart kamerahuset, men i greppen laddas de ur.
 
Jag köpte ett beg orginalgrepp till min D200 för att bättra på den usla batteritiden. Vad händer? Jo, batterierna tar slut på ett dygn
när kameran står avstängd och oanvänd. Jaha, tänkte jag, något fel som
inte jag begriper. Jag köpte då ett piratgrepp till min D300. Vad händer? Jo, samma sak där. Har jag extrem otur, är jag bara korkad eller har någon annan stött på detta fenomen? Obs. Har testat med både orginal och piratbatterier.Hjälp.

Hej!
Jag har en D200 med orginalgrepp laddat med ett orginalbatteri och ett pirat. Greppet funkar perfekt med orginalbatteriet men piratbatteriet ger inte rätt information om hur mycket ström det finns kvar. Ibland pendlar det mellan 1-2% trots att det är nyladdat. Det ger även lika många exponeringar trots den felaktiga informationen. Det fungerar helt enkelt men ger inte rätt info i batteriinformations-menyn. Det verkar som att Nikon inte vill släppa in pirater i deras kameror helt enkelt.

//Björn
 
Nu gäller detta D90 men jag köpte superbilligt på ebay från HK supplies. 2st Phottix batterier för 24$ med fri leverans till Sverige. Fick dom efter ca. 1½ vecka i brevlådan. Phottix verkar fungera med Nikon men jag fick vänta tills dom kom med en ny version efter att D90 släpptes
Fungerar 100% till min D90 med och utan batterigrepp.
 
Hej!
Jag har en D200 med orginalgrepp laddat med ett orginalbatteri och ett pirat. Greppet funkar perfekt med orginalbatteriet men piratbatteriet ger inte rätt information om hur mycket ström det finns kvar. Ibland pendlar det mellan 1-2% trots att det är nyladdat. Det ger även lika många exponeringar trots den felaktiga informationen. Det fungerar helt enkelt men ger inte rätt info i batteriinformations-menyn. Det verkar som att Nikon inte vill släppa in pirater i deras kameror helt enkelt.

//Björn

Jag hade en D300 med orginal batterigrepp och orginalbatteri samt ett piratbatteri. Det spelade ingen roll var batterierna satt eller vilket batteri jag använde. Laddade aldrig ur. Hade/har alltid greppet monterat.

Kör nu med D700 och det funkar lika bra. Samma batterigrepp.

Märker dock att då batteriet sitter i batterigreppet vill kameran inte ge mig de sista 150 (gissar) exponeringarna. Flyttar jag batteriet till kameran är det bara att fortsätta. Samma med piratbatteriet.
 
Nikonos

Ett ganska vanligt fel brukar vara att det är fett på batteripolerna, testa med att rengöra båda ändarna så att du får bra kontakt.
När du ändå är igång så kan du ju rengöra kamerans kontaktpunkter också.
Är det dålig kontakt mellan kameran - batterigrepp - batterier så funkar det dåligt!
Mvh Lasse
 
Du har förmodligen något fel på din kamera. Jag har en D300 med grepp och använder både Nikons originalbatteri, ibland pirat men oftast NiMh celler i greppet och bägge funkar lika bra.
 
Du har förmodligen något fel på din kamera. Jag har en D300 med grepp och använder både Nikons originalbatteri, ibland pirat men oftast NiMh celler i greppet och bägge funkar lika bra.

Jag har troligen inget fel på kameran eftersom greppet laddar ur batterierna även när det inte är anslutet till kameran. Jag har även skiftat grepp med en kompis och då funkar det som det ska hos mig, men mitt grepp laddar ur även på hans kamera. Jag har även uteslutit fel på batterierna. Mysteriet kvarstår.
 
Jag har troligen inget fel på kameran eftersom greppet laddar ur batterierna även när det inte är anslutet till kameran. Jag har även skiftat grepp med en kompis och då funkar det som det ska hos mig, men mitt grepp laddar ur även på hans kamera. Jag har även uteslutit fel på batterierna. Mysteriet kvarstår.

Då har du det ju ganska enkelt, gå till stället du köpte greppet på förklara läget & begär ut ett nytt.
 
Då har du det ju ganska enkelt, gå till stället du köpte greppet på förklara läget & begär ut ett nytt.

Det nya greppet har jag naturligtvis gjort det med. Det gamla är ju inte lika smidigt. Men min fråga var inte att få självklara råd om reklamation, utan att få mysteriet löst. Är det fler som har råkat ut för detta eller har jag råkat få de enda två existerande greppen med detta fel?
 
Att blanda pirat och orginalbatterier är inte alla gånger 100% optimalt, Nikons orginalbatterier har ett chip i batteriet som kommunicerar med kameran om laddning, antal tagna bilder samt konditionen på batteriet.

Men även om man använder piratbatterier så ska inte dom laddas ur, då är det något fel på greppet.

När det gäller informationen om batteristatus, vad har man för användning av att veta hur många bilder man har tagit med ett viss batteri och jag tror man vet själv när batterierna har gjort sitt.
 
Är det fler som har råkat ut för detta eller har jag råkat få de enda två existerande greppen med detta fel?
Jag har visserligen en EOS 450D, men har haft exakt samma problem med mitt batterigrepp. Med batterier i greppet visade kameren mycket låg batteristatus, men om jag flyttade batteriet till kameran var allt ok.
Svaren här på Fotosidan var att jag använde fel batterier bl a, men det hade inte med saken att göra.
När jag skickat in batterigreppet fick jag det tillbaka utan åtgärd eftersom det fungerade perfekt. Om felet kvarstod skulle jag även skicka in greppet tillsammans med kameran vilket jag gjorde. När grejerna kom tillbaka fungerade allt perfekt och det stor något om ett fel på "bussen".

De råd jag fick här på fotosidan var inte till någon nytta.
//Bosse
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.