Annons

Batterigrepp? Vad är grejen?

Produkter
(logga in för att koppla)

lostcyclist.com

Ny medlem
Ok - vad är anledningen till att man köper till ett batterigrepp? Är det bara för att det är bekvämare? Eller för att man kan ta mer foton utan att ladda kameran? Eller en kombo?

Jag ska köpa en ny kamera, antagligen en Canon 450D, och funderar på om jag behöver ett batterigrepp. Att det är bekvämare struntar jag i (behöver eg pengarna till annat) och att det ska vara ganska tungt är ett stort minus. Men eftersom jag ska ha den på en långresa där jag ibland kommer att vara ute i vildmarken veckor åt gången, så behöver jag ju naturligtvis extra batterier och då kan ju ett batterigrepp vara utmärkt eftersom det fungerar på vanliga AA-batterier..

Eller? Kommentarer? Har jag missat ngt? Har jag förstått allt rätt? Ngn som har en aning om hur många pics jag kan ta med en laddning genomsnittligt bra AA-batterier?

tack!

/Lars
http://www.lostcyclist.com/

Har en 450, en av de sakerna jag gillar mest är att det är en mycket kompetent kamera i ett litet format. Jag skulle inte köpa batterigrepp till den, men dom som gillar det säger nog ungefär följande:

1) Det är lättare ta stående bilder (greppet har en extra avtryckare)
2) Kameran blir skönare att hålla i (tycker alltså dom som tycker 450D är för liten)
3) Ja, så räcker batterierna längre. Om inte 4-500 bilder räcker som originalbatteriet kan ta.

Stämmer nog rätt bra Wilhelm men nu skriver ja min åsikt ändå :)

Jadu.. Mycke beror ju såklart på dina händer..Hur stor yta dom vill ha.

Vikten i ett batterigrepp är enligt mig endast en bra grej. Du får oxå ner tyngdpunkten i kameran. Att du kan fota vertikalt men ändå hålla kameran "normalt" är ju också det ett stort plus (om du köper ett originalgrepp eller identisk kopia då, ej batteripack, är en viss skillnad).

Visst, det gör väl inget att man dubblar den teoretiska batterikapaciteten. Att kunna använda AA som nödlösning är ju ännu "bättre". Ja har aldrig haft batteriproblem med eller utan greppet..

För mig va bara skillnaden i hur man höll kameran som natt å dag. Man fick ett stabilare tag runt kameran å vikten försvann i att det va så mycke lättare att hålla kameran.

Fina bilder på lostcyklist!! Vilka äventyr!

Har inga direkta synpunkter på batterigrepp eller ej. Har själv aldrig använt ngt men om du skall ut och cykla igen så skulle jag tycka att det vore en bra idé att vara mindre beroende av batteriladdare.

Hälsningar

Fredrik
Också cyklist, men av typen landsvägsracer.

Att batterigreppet ger dubblad batterikapacitet är en liten tankevurpa. Två batterier ger samma batterikapacitet oavsett om man sätter dem samtidigt i ett batterigrepp eller kör slut på det ena och sedan byter till det andra.

Bortsett från att det kan vara en ergonomisk fördel så är det egentligen bara möjligheten till AA-batterier som kan vara en fördel. Bra kanske om du är i de få delar av världen där det är lättare att vid behov köpa batterier än att hitta ett vägguttag, men annars blir det nog både billigare i längden och dessutom mindre att släpa på om du köper ett par extra kamerabatterier i stället för batterigrepp och en massa AA-batterier.

Just på resor skulle jag plockat bort batterigreppet om jag ägde ngt. Nej du behöver inget är min åsikt, om du tycker kameran är för liten i greppet så är en begagnad 30D ett bättre val. Blir smidigare att packa huset med en plan yta under objektivet eller vad man ska säga.

AA batterier skulle jag inte satsa på, det håller inte samma kvalité som ett vanligt litium batteri.

Satsa helt enkelt på många extra pirat eller original batterier. Finns aftermarket batterier som har riktigt bra kvalité å inte kostar så hiskeligt som original.

Många siffror blir det...

450D tar 500 bilder med ett 1080mAh LP-E5 batteri, 1000 med två.
450D väger 525g med ett batteri, 805g med BG-E5 grepp & 2 batterier.
Ett extra batteri kostar 450kr och greppet 1100kr, summa 1550kr.
Ladda batterier tar 2h per batteri.

40D tar 1000 bilder med ett 1390mAh BP-511A batteri, 2000 med två.
40D väger 822g med ett batteri, 1194g med BG-E2N grepp & 2 batterier
Ett extra batteri kostar 800kr och greppet 1450kr, summa 2250kr.
Ladda batterier tar 1h 40min per batteri.

Kör du 6x AA i valfri kameras grepp får du 10-20% av analet bilder du får med 2x riktiga batterier.

Personligen tycker jag inte att 450D blir skönare med greppet, det hamnar liksom mitt i handen i alla fall. 40D är skön redan utan grepp och 1D är superskön.

Värt att notera är at 40D utan grepp tar lika många bilder och väger lika mycket som 450D med grepp. En full laddning tar 1h 40min respektive 4h (!) för de två alternativen. Prisskillnaden mellan de två alternativen är inte heller stor.

Senast ändrad:
Jag har greppet på min kamera för att jag fotograferar ganska mycket på höjden i rörliga situationer (orienteringslöpare). Då är det mycket bättre att ha greppet på kameran.
Sen är den bättre att hålla i även i horisontalläget.

Ett extra batteri kan man ha i fickan, så det spelar inte så stor roll. Batterigreppet går att använda med bara ett instoppat också, om man så vill.

Med greppet monterat tycker jag 40D är en mycket bekväm kamera att hantera. Etthandsgrepp känns hur stadigt som helst. Min 400D har lite för klent grepp att hålla runt för att det ska kännas lika bra, även med batterigreppet på. Tycker jag. Men jag använder mina egna händer, inte någon annans.

Antar att du inte kommer använda tele så mkt så då fungerar det nog bra utan BG. För mig var det inte så mkt ang batteridriften utan stabiliteten när jag körde tele med min 400D. Men även när jag körde med mitt Sigma 17-70 så kändes det bra när jag körde vertikalt. Men eftersom du ska resa lätt så kanske utan är att föredra samt du kanske är stadig på handen. Nu har jag 50D men kommer köpte ett BG även till denna då det känns stabilare när jag kör telet.

Jag gillar BG, tycker det ger lite mer stadga åt kameran, speciellt om man använder lite tyngre och längre objektiv så ger greppet lite bättre balans.

När jag köpte mitt första till min 400D tyckte jag det var en bra idé att det även gick att ladda med vanliga AA-batterier. Det har jag dock aldrig använt mig av...

När det gäller kapacitet så känns det ju bra att alltid ha rejält med batteri tillgängligt men det kan man ju uppnå lika enkelt genom ett extra batteri i fickan. Att poppa i det tar ju bara någon sekund.

Extra avtryckare vid stående foto är ju förstås ett plus men jag trot jag skulle ta lika bra foton utan.

Den uppenbara nackdelen är förstås att kameran tar mer plats och väger mer.

Slutsats, bra att ha i vissa lägen, men absolut inget måste.

Mvh
Anders

När man har mycket lurpassande med kameran i höjdformat men det ändå inte passar att bära med något stativ, då är höjdavtrycket synnerligen sympatiskt att använda.

Ok - vad är anledningen till att man köper till ett batterigrepp? Är det bara för att det är bekvämare? Eller för att man kan ta mer foton utan att ladda kameran? Eller en kombo?

definitivt en kombination. I mitt fall ger det ett bekvämare grepp oavsett hur kameran hålls (kör på en 350D), jag utnyttjar inte möjligheten att ha dubbla batterier.

Oj - vilket gensvar! Tack alla! Verkar som det då inte är nödvändigt med ett BG för mig. 500 bilder på en laddning kommer säkert räcka, men jag kommer köpa ett resev iaf - man vet ju inte om man kommer att tappa ett av dem i en tunna rykande jakpiss i en obskyr del av den tibetanska högplatån t ex. :) Alltid bra med två. Sen spar jag både vikt och dollars.

Fredrik Persson---> Tack! Kul! Mina Nya planer är väl Himalaya mellan typ april-sep och Sahara (västafrika) över vintern 09-10. Kommer bli mycket fotande!!

/Lars

så länge du inte fotar med större glugg o blixt är det skönt att hålla kameran men så fort man börjar bygga på så får man nästan kramp i handen för att det är så dåligt stöd

kameran ser mer proffsigt ut med BG och batteriet håller längre
kör själv med BG till min 450D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar