Advertisement

Annons

Batterigrepp till 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Hej. Jag har en liten fråga, har sökt i forumet men hittar inte vad jag söker. Dock vet jag att jag läst det någonstans här :)
hur som helst. Jag har ett batterigrepp till min 6d med två st batterier i. Läste någonstans som sagt att kameran använder ett batteri i taget. Jag kollade på batteriinfo i kameran och där står det sen min senaste fotorunda att ena batteriet har tagit 97 exponeringar och deet andra batteriet 0 exponeringar.

Det batteriet har 57% kapacitet kvar och det batteriet med 0 exponeringar har 63% kvar.

Båda batterier var fulladdade när jag började fota.
Varför har det försvunnit så mycket från det batteriet som inte tagit några exponeringar? Det verkar ju inte alls som att kameran använder ett batteri i taget.

Båda batterier är original

/andreas

6D har jag inte använt mer än till några få bilder, så med den vet jag inte. Men i min 7D är det helt klart så att kameran använder ett batteri i taget, men inte så att den tömmer det ena och sen börjar på det andra. Den tar några bilder med det ena, sen växlar den till det andra och tar några med det. Därför sjunker laddningsnivån ungefär lika mycket i båda. Men den räknar också exponeringarna för varje batteri.

Varför din visar som den gör vet jag inte. Kanske det fungerar på nåt annat vis nu - kanske det är något som inte fungerar som det ska alls.

Batterierna belastas väl även om man inte exponerar: fokusering, stabilisering (om man har IS), bildvisning mm. 6D har väl även inbyggd GPS och wifi?

Ja, GPS drar riktigt mycket om man har kameran inställd på att uppdateras ofta. WiFi drar relativt mycket också, men inte alls lika mycket som GPS.
IS, beroende på objektiv och användande naturligtvis också, som sagts innan.

Fast även om det går åt batteri för exponeringsmätningar, IS, display, mm så är det väl ändå rätt märkligt om TS lyckats pricka in att bara "ta bilder från det ena batteriet" 97 ggr ?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar