Annons

Batterigrepp, orginal eller 3e parts?

Produkter
(logga in för att koppla)

Millow

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att skaffa mig ett batterigrepp till min D90. Det första jag undrar är faktiskt hur många som har och använder sina? Känns onödigt att köpa om det ändå blir liggande. Det är väl svårt att veta innan iom att jag inte har tillgång till något att testa med. Nikons orginal är ju ganska dyrt och jag har sett flera på eBay till lite rimligare priser.

Det jag främst funderar på är Phottix grepp, BP-D80. Någon som provat det?

Mvh
Emil

Hej

Funderar på att skaffa mig ett batterigrepp till min D90. Det första jag undrar är faktiskt hur många som har och använder sina? Känns onödigt att köpa om det ändå blir liggande. Det är väl svårt att veta innan iom att jag inte har tillgång till något att testa med. Nikons orginal är ju ganska dyrt och jag har sett flera på eBay till lite rimligare priser.

Det jag främst funderar på är Phottix grepp, BP-D80. Någon som provat det?

Mvh
Emil

Jag har originalet (Phottix funkar säkert lika bra) och kameran blir mycket skönare att hantera med greppet monterat.
Dessutom får du plats med ett batteri till vilket ju är bra.

Främsta anledningen att skaffa ett batterigrepp är nog inte bara den extra kapaciteten utan att man får ett ordentligt vertikalgrepp, så ergonomin är viktig. Där brukar originalet slå 3:e part på fingrarna. Så har du möjlighet att klämma på grejorna först är det bra. En annan sak som är viktig är passformen, det får inte bli sladdrigt. Tredje fördelen är att du får bättre balans i kameran med t.ex. långa eller tunga objektiv. Fundera på vilket som är viktigast.

Personligen tycker jag Nikons originalgrepp är lite burkigt i formen, det ligger liksom inte bra i händerna på mig. Kanske är då tredjepart ett bättre altenativ. Å andra sidan behöver det inte bli så dyrt eftersom det sålts i paket med D90 nyligen, finns en del i omlopp så att säga. Läser man omdömen om Phottix på nätet verkar många haft strul med elektroniken, har jag förstått det rätt är det väl fråga om en kopia av Nikons egna så det kanske är tryggare att köpa ett original ändå?

Nikons orginal är ju ganska dyrt och jag har sett flera på eBay till lite rimligare priser.

Nikon har haft en rätt lång kampanj med gratis batterigrepp vid inköp av D90. Det borde innebära att det finns rätt gott om sådana där ute, som kanske inte används så flitigt. Läge för en köpes-annons, kanske? Sätt ut ett pris som är i höjd med 3.epartsgreppet och kolla gensvaret.

Per.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto