Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batterigrepp Nikon D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Någon som har erfarenhet av eftermarknadsalternativ till Nikon's original.
Såg någon Youtube-video där man jämförde Meike med Nikon , och passformen
på Meike föll pladask...

Har ni några tips?

Med vänlig hälsning Kent

Inget tips, men väl en varning

Jag köpte ett batterigrepp från Hähnel till min D7000. Med den på så blir batteritiden sämre än om den inte sitter på. På något sätt verkar den ladda ur det batteri som sitter i kameran.

Har testkört batterigrepp Jupio till D7200, känns mycket gediget och fungerar som väntat (bra, alltså). Avtryckaren är dock mycket känslig. Återkommer om batterilivslängd.

Jag har idag fått mitt Jupio till min 7100. Känns gediget och verkar fungera som det skall.
En sak bara som jag inte riktigt blir klok på. När man i kameran väljer att köra först batterigreppet och sedan kamerans batteri så skall det dyka upp en ikon i fönstret som visar vilket batteri som körs!
Det gör det inte på min 7100 iaf. Det är ju ingen raketforskning att ställa in detta direkt , men kan jag missat något eller känner kameran inte igen piratgreppet kanske?

Jag fick med en remotecontrol! :) Får alla det?

Jag har idag fått mitt Jupio till min 7100. Känns gediget och verkar fungera som det skall.
En sak bara som jag inte riktigt blir klok på. När man i kameran väljer att köra först batterigreppet och sedan kamerans batteri så skall det dyka upp en ikon i fönstret som visar vilket batteri som körs!
Det gör det inte på min 7100 iaf. Det är ju ingen raketforskning att ställa in detta direkt , men kan jag missat något eller känner kameran inte igen piratgreppet kanske?

Jag fick med en remotecontrol! :) Får alla det?

Kanske bara funkar med Nikon greppet. Bör nog vara elektronik i greppet om det ska fungera.

Har du orginalbatterier??
Jag kör med 2 nikon o det håller länge.

Tror faktiskt inte att jag behöver ett batteri grepp. Laddade batteriet när jag fick kameran
Haft min kamera 3 månader klickat ca 1000 bilder och har fortfarande inte behövt ladda mer än första gången.

Tror faktiskt inte att jag behöver ett batteri grepp. Laddade batteriet när jag fick kameran
Haft min kamera 3 månader klickat ca 1000 bilder och har fortfarande inte behövt ladda mer än första gången.

De flesta köper det nog för att det också kallas vertikalgrepp. Inte för batteritiden.

Jag hade Phottix till min d7000. Blev rekommenderad det av Scandinavian Photo och det har funkat riktigt bra dessutom hyfsat billigt.

Batteritiden är nog inte anledningen till att man skaffar greppet, Det blir en helt ny kamera med greppet på. Mycket skönare grepp samt att kameran känns proffsigare och stadigare. Vertikalläget känns helt grymt.

Om man nu skulle göra en klassisk felsökning , D7100/ Jupio. Köra slut på batteriet i kameran för att se om vertikalgreppet tar över? Eller finns det någon annan metod?

Beställde denna produkt (länk nedan) från China häromdagen. Har inte hittat något uttalande om denna förutom på Amazon då. Har inte de högsta förhoppningar på den men för billig för att inte testa

Har du fått det än? Priset gjorde även mig lite sugen. :)

Jag har fått det och provat en del! Den passar bra på kameran och den känns bra i handen. Den är ju för all del lite plastig om jag tänker på knapparna, men greppet är det inget fel på.

Jag fick inte igång kameran när jag stoppade i kamerabatteriet i själva greppet så det får sitta i kameran som vanligt och greppet får ha 4 st AA-batterier i sig.

Det är helt klart värt för det blyga priset och för syns skull så är det grymt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar