Annons

Batterifråga, 2XAA eller 1XLB-01(CR-V3)??

Produkter
(logga in för att koppla)

chajo

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en liten Olympus digitalkompakt. När jag köpte den fick jag med ett LB-01(CR-V3)-batteri (ej laddbart) som räckte väldigt länge!!

Därefter har jag kört den på laddbara AA (2 st) och det räcker ju inget vidare ärligt talat.

Inför en semester nu så tänkte jag köpa ett sånt här icke laddbart LB-01(CR-V3)-batteri. Men nu såg jag att det fanns även laddbara såna batterier.

Min fråga då.... tror ni att ett laddbart CR-V3-batteri håller betydligt längre än 2 laddbara AA? Eller har det ingen betydelse?

1XLB-01(CR-V3)

Photo Lithium är enastående beträffande lagringsbarhet och strömuttag, så ett LB-01(CR-V3)-batteri är att föredra. CR-V3 ger 3V polspänning, medans laddningsbara AA bara ger 2x1.2V=2.4V. Kapaciteten i mAh är hög för både PhotoLithium (CR-V3) och laddbara AA NiMH. Däremot har laddbara CR-V3 dåliga värden på både strömuttag och kapacitet, varför jag avråder dessa till digitalkameror med stora strömuttag för blixtar och CCD-shift.

Rekommendation:
Prova gärna några av de nya batteriteknologierna typ Sanyo Eneloop eller Varta Ready_2Use, men se till att alltid ha ett Photo Lithium CR-V3 i reserv.

Ref:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar