Annons

Batteriet på 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

aragorn

Aktiv medlem
Har nyss fått min kamera. Funderar bara om man kan ladda batteriet när som helst utan att det tar skada av det? Det står i manualen att man bör ladda det inför varje fotografering. Men det tar inte skada av att man laddar det när det typ är halvtomt? Vet ju att vanliga AAA batterier ska man ju ladda ur helt innan man laddar, men dessa batterier fungerar väl annorlunda antar jag.
 
NiMh-batterier (Nickelmetallhydrid) som det handlar om här tar ingen skada av att laddas eller tas från laddning när de är halvfulla.
De gamla NiCd-batterierna (Nickelkadmium) var det värre med. De förlorade kapacitet om man slarvade med urladdning och fulladdning.
 
Men AAA NiMh-batterier tar väl skada av att laddas om det inte är urladdat? Och batteriet till 5D är väl ett Lithium-ion batteri.
 
Det är ingen större fara med det; tiden är den värsta faktorn. Jämför man 2 set med Ni-Mh-batterier varav det ena blivit laddat 500 ggr på 2 år, och det andra bara 10 ggr på samma tid, är prestanda i princip identiska, det skiljer någon % i kapacitet.

I praktiken innebär det här att du hinner inte ladda ned kapaciteten på batterierna innan det är dax att byta kamera :) Ladda på...
 
Varken NiMh eller lithiumbatterier behöver laddas ur innan omladdning. Det är bara NiCd som helst ska laddas ur först, för att inte få en minneseffekt.
Det skulle förvåna mig om det är NiMh till kameran eftersom de batterierna har en ganska hög självurladdning, alltså laddas ur av sig själva även om kameran inte används.
Lithium är känt för att ha väldigt låg självurladdning.
 
Enda faran med LiPol är om de blir djupurladdade, detta är inget som kan hända i kameran eftersom den slår av vid en viss batterispänning. Men låt inte batteriet sitta i flera veckor oladdat, då kan en eventuellt krypström ladda ur cellerna så att de lägger av.
Så ha som rutin att alltid ladda efter en fotosession , då är batteriet klart att användas till nästa gång. Självurladdningen är runt 1% per dygn så om det inte går flera veckor emellan sessionerna så är batteriet alltid på topp.
 
Att lithium skulle laddas ur 1% per dygn stämmer inte, möjligen om man har fel på kameran så att den drar tjuvström. Vissa lithiumbatterier går att spara i 10 år! utan att ladda. (Enligt specen, jag har inte provat själv!)
Att det är en bra idé att ladda efter varje fototillfälle håller jag dock med om.
 
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/batterier/

här står lite intressant om dom olika batterierna och vilka som får laddningsminne och vilka som laddar ur sig om man inte använder sig av dom.

enda erfarenhet jag har är att batterier ska användas hela tiden för att dom ska må bra o trivas. (inte laddas för hårt o inte för ofta oavsett vad det är för typ, (ej tekniskt uttalande utan bara vad jag upplevt)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.