Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriersättning till OM1 och Pen FT

Produkter
(logga in för att koppla)

anders_se

Avslutat medlemskap
Jag har hittat det som jag nu tror kan vara räddningen för alla "gammelbatterianvändare", en batteriadapter som gör att silver 386 batteri kan användas: http://www.criscam.com/mr9.htm
Där finns en lista över vilka kameramodeller som kan använda den. Har beställt, ska se om allt funkar på Pen FT:n nu...
Där finns också andra räddningar för andra gammelbatterier.

Fantastiskt!

Skall kolla om jag hittar ngn till pappsens Spotmatic. Det skulle ju vara lyckan då batteriet till den kostar över hundringen plus frakt.

/Catherine

Spotmatic

Jodå, Spotmatic F använder samma adapter, övriga spotmatic använder H-B adaptern från samma tillverkare.

Mvh / Anders

Ja, jag såg det

Nu skall jag bara ta reda på vilken sorts kamera min gode Far har :)

Tusen tack för tipset!

/Catherine

Äldre Spotmatic som skulle ha RM 400 kvicksilverbatterier om jag minns rätt beteckning går att köra direkt på vanliga silveroxidbatterier! Anledningen är att Pentax var så förutseende att de satte in en bryggkoppling i kretsen och därmed får mätare alltid korrekt spänning, men det är den enda kameran av de som använde kvicksilverbatterier som har så vad jag minns. Annars går det bra med hörapparatbatterier för 8 kr st plus en plastkrage av en bit plastslang så att det inte blir kortis i batterikammaren.
Det här har avhandlats i flera tidigare trådar, ska försöka hitta dem.

Här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31564

Senast ändrad:
Jo, jag har tidigare läst om hörapparatbatterierna. Problemet är väl att de tar slut väldigt snabbt? Så fort man tar bort den lilla plastförslutningen börjar det tappa. Jag har letat och läst en massa forum... och detta är nog det bästa jag ändå hittat, om man vill ha rätt volt-tal och lång hållbarhet. Sen vet jag inget om Pentax, är själv inne på Pen FT-problematiken.

I hörapparatsdrift räcker de 14 dagar ungefär, men det är hårda tag.

I en kamera då de bara används för ljusmätning då och då håller de ett par månader. Någon gång ska jag prova med att bara täcka av två av de fyra hålen vid aktiveringen och se vad det gör för livslängden.

Den ev kortare livslängden bryr jag mej inte om så mycket, jag har två hörapparater och i allmänhet ett batteri i reserv med mej. Priset är ju oxo en fördel, 8 kr.

Ja, som sagt, ett par månader tycker jag är kort tid för ett kamerabatteri... sen är det väl inte alla batterifack som klarar lufttillförseln för ett luft-zinkbatteri, de är för täta helt enkelt. Då blir det till att borra...
Om dina ersättningsbatterier ger en felvisning av ca 1/2 bländarsteg vid normalexpoinering, så är ju missvisningen ännu värre utåt extremerna, vid fler stegs över- eller underexponering. Då får man nästan gissa.
Själva batterikostnaden är ju i stort sett densamma för både ditt och mitt förslag. Adaptern jag håller för det bättre alternativet kostar i engångskostnad 30 dollar. Då slipper jag joxa med plastslangar och vet att jag får just det volt-tal min kamera ska ha och inget annat. Och dessutom mer "normal" hållbarhet på batteriet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar