ANNONS
Annons

Batterier till Canon Speedlite 430EX II

Produkter
(logga in för att koppla)

SantaPola

Aktiv medlem
I fredags beställde jag en Canon Speedlite 430EX II men då tänkte jag inte på att det inte följde med batterier. Har ni några tips på vilka batterier (laddningsbara) som funkar bäst till den blixten?

Någonstans man kan köpa ett prisvärt laddsett?

I fredags beställde jag en Canon Speedlite 430EX II men då tänkte jag inte på att det inte följde med batterier. Har ni några tips på vilka batterier (laddningsbara) som funkar bäst till den blixten?

Någonstans man kan köpa ett prisvärt laddsett?

Om du har kjell och Kompani i närheten har de bra priser. Kolla annars på kjell.com.

det är väl bara att köpa vanliga laddbara batterier i vilken butik som helst, billigare på biltema, dyrare på expert, finns i olika effekter, och kostar därefter.

Det funkade visst inte att länka. Det jag ebställde var laddare Hybrio Easy Charge + 4st AA Hybrio batterier (2100mAh).

Såg att Du redan köpt Dina batterier, men detta tips kanske kan hjälpa andra i samma situation.

Det, i mitt tycke, ÖVERLÄGSNA batteriköpet för en kamerablixt är Sanyo Eneloop. Vitsen med dessa specialla uppladdningsbara batterier är att de inte laddar ur sig själva, som "vanliga" uppladdningsbara batterier gör (1,5% linjärt om jag inte minns fel). Med andra ord, när man inte fotat på ca en månad med de "vanliga" uppladdningsbara finns det endast ca 55% kapacitet kvar i dem, medans Eneloop:arna fortfarande är fulladdade.

Det bästa är att de i princip inte är något dyrare än de traditionella uppladdningsbara batterierna, 149kr för fyra stycken, frakt tillkommer dock. Tror att dessa "andra generationens" batterier kommer att slå ut traditionella batterier inom en mycket snar framtid.

Mina köptes på www.conrad.se, sök efter art nr 252004.

-----------------------------

Ytterligare en sak att tänka på, som en god vän påminde mig om, är hur batteriladdaren laddar batterierna. Om den har två laddningskanaler, som alltså laddar två batterier samtidigt (fast fyra batterier åt gången), då slutar den att ladda när det första batteriet blivit fullt. Det andra batteriet, och det skiljer ofta, blir alltså inte riktigt fullt.

Köper man en batteriladdare som har fyra stycken laddningskanaler, alltså en per batteri vid fyra åt gången, laddar den varje batteri fullt innan den stänger av laddningen. Denna inhandlades också på ovanstånde företag, men liknande finns att köpa på många ställen (art nr 512304).

Kombinationen av batterier som laddar ur sig självt och en tvåkanals laddare, som jag hade från början, gjorde mig tokig till slut (läs efter ett år). Den gamla laddaren hade heller ingen "rekonditioneringsfunktion", som kan fräscha upp batteriet efter ett tag. Resultatet blev att mina 1800mA traditionella batterier kom upp i 780mA (!) endast slutligen. När jag kört dem i den nya laddaren blev de omedelbart fräschare och räckte längre.

De nya batterierna i kombination med laddaren är klockrena, finns ALLTID kräm i batterierna känns det som, helt enkelt en OTROLIG skillnad mot förut och dessa är något jag verkligen rekommenderar.

PS. Jag är inte speciellt kunnig inom ellära, men min gode vän förklarade en hel del om vad jag skulle tänka på samt mätte upp mina gamla batterier. Så, är det något som är felaktigt i mina påståenden så får Ni gärna rätta mig, jag har medvetet inte skrivit ström/kraft/energi och liknande för sånt har jag inte koll på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar