Annons

Batterier Li-ion

Produkter
(logga in för att koppla)

Azghoul

Aktiv medlem
Ett sedvanligt planlöst surfande på Wikipedia ledde mig till en artikel om litium-jonbatterier. Jag lärde mig lite nytt så jag tänkte passa på att dela med mig!

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion
http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-polymer

Jag fann inga bra artiklar på svenska, men en enkel sammanfattning av det som intresserade mig lyder som följer:


Litium-jonbatterier har ingen "minneseffekt" - de förlorar ingen kapacitet av att uppladdas ofta utan bör laddas så ofta som möjligt. Var 30:e laddning kan du låta batteriet laddas ur så lågt att kameran stängs av, då kalibreras kamerans batterimätare och kommer visa återstående laddning mer korrekt.
Ett Li-ionbatteri får dock inte urladdas FÖR djupt! Om cellernas spänning sjunker under ca 3 Volt så kan det vara praktiskt taget omöjligt att ladda upp dem igen. Kameror, mobiler mm stänger dock av sig i god tid innan du är i riskzonen. Om du däremot inte laddar ett "tomt" batteri på väldigt länge så kan kamerans eller batteriets inbyggda kontrollkrets sänka den kvarvarande laddningen så mycket att batteriet blir obrukbart. Jag har hört talas om metoder för att återuppväcka "döda" Li-ionceller men det är inget som rekommenderas bland annat på grund av brandrisken.

Batterierna självurladdar inte. Däremot har vissa batterier en inbyggd kontrollkrets som drar ur lite ström. Men...
Li-ionbatterier är en färskvara! Ett fulladdat batteri förlorar ca 20% av kapaciteten per år vid 25°C och detta är permanent. Förvaras batteriet vid 0°C tappar det ca 6% per år vid full laddning. Om du ska lägga undan ett batteri en längre tid kan du ladda ur det till hälften och förvara det svalt: 40% laddning vid 0°C ger en kapacitetsförlust på ca 2% per år.
Cellerna börjar åldras redan vid tillverkningen så köp inte nya batterier där du misstänker att de kan ha legat på lagret i två år! Mina batterier har inget tillverkningsdatum angivet.

Litium reagerar kraftigt med vatten med stark värme som följd så en batteribrand kan vara svår att släcka. Ha inte ett oskyddat batteri i samma byxficka som nyckelknippan. Kortslutning kan överhetta batteriet.

Vet du något viktigt eller intressant som borde nämnas så sjung ut! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.