Annons

batterie orginal vs kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenyi

Aktiv medlem
Hej Alla, Jag ska snart få min eos 30D och har nu börjat kika runt lite på olika batterier. Är det någon skillnad i kvalitet, livslängd etc mellan original o kopia? Har ni några tips/erfarenhet?

Orignal: CANON BP-511A BATTERY PACK 800-:

Kopia: LENMAR LENMAR BATTERI CANON BP-511 TILL G3 / G5 / D30 / D60 / 10D 304:-

Kopia: GP Batteripack för bl.a. PowerShot G1/G2/G3, Pro90 IS, EOS-D60 (BP-511, BP-522,444:-
 
GP är en stor och välkänd batterikoncern med egen utveckling. Dom är säkert inte `prisbäst´ men borde vara en trygg `pirat´ bland alla konstiga fabrikat.
 
Köp från www.zebramedia.com ....Canons egna ersättningsbatterier med högre kapacitet (1400 mah), BP-511H, kostar löjligt låga 196 kr...

Tror inte någon slår det, och det är dessutom Canons egna som sagt.
 
för bra för att vara sant :):):):)!!!
Att det skilljer så mycket i pris. Vilket djungel
tack för tipset...
98 har läst min fråga 2 har svarat tack. Finns det inga som har faktiskt använt kopier till sina kameror..
som kan komentera nått:):):)????
 
Jag köpte ett Ansmann batteri till min 300D när den köptes...det batteriet hade högre kapacitet på pappret, men den verkliga kapaciteten känns närmare hälften det Canons orginal hade.

Har även köpt ersättningsbatterier från Canon, och just från zebramedia då, och dom har hållt vad dom lovat istället, vad jag märkt har dom hållt längre än orginalen.
 
Jag har 8 batterier från zebramedia och 3 canon orginal. Kameror canon 350D och 10D. Ett av zebrabatterierna slutade funka efter en vecka men resten har fungerat bra i 1-2,5 år och jag upplever ingen skillnad mot orginal.

Stefan
 
tiger656 skrev:
Jag har 8 batterier från zebramedia och 3 canon orginal. Kameror canon 350D och 10D. Ett av zebrabatterierna slutade funka efter en vecka men resten har fungerat bra i 1-2,5 år och jag upplever ingen skillnad mot orginal.

Stefan
Då var det ju givetvis fel på ett av dem...du fick väl det fixat på garantin?
 
waaaoooo:):):):):)nu tog det lite mera fart kul tack::: Ringde till canon angående deras ersättningsbatterier BP-511H som dom säljer i zebramedia.. Kapaciteten enligt canon var på 1500mAH
"vilket inte rekomenderades för kameran"
mot vad zabramedia anger 1400mAH... Så att dom skulle återkomma till mig med svar på vem som anger fel fast båda uppgifter kommer från canon hahahahaha.....
 
Nerevarine skrev:
Köp från www.zebramedia.com ....Canons egna ersättningsbatterier med högre kapacitet (1400 mah), BP-511H, kostar löjligt låga 196 kr...

Tror inte någon slår det, och det är dessutom Canons egna som sagt.

Hmm. Det batteriet är knappast ett Canon original utan är från en tredjepartstillverkare.
Därmed inte sagt att det är dåligt - och framför allt: du får ca 4 stycken för priset av ett Canon original. Jag har ett gäng BP-511 batterier från Zebra media och har inget att klaga på - dock så har de äldsta tappat en hel del kapacitet, men så är de ca 2,5 år gamla också.
 
andgi skrev:
Hmm. Det batteriet är knappast ett Canon original utan är från en tredjepartstillverkare.
Därmed inte sagt att det är dåligt - och framför allt: du får ca 4 stycken för priset av ett Canon original. Jag har ett gäng BP-511 batterier från Zebra media och har inget att klaga på - dock så har de äldsta tappat en hel del kapacitet, men så är de ca 2,5 år gamla också.
Då skulle det vara falsk marknadsföring, vilket är olagligt. Och zebramedia litar jag på, alltid varit bra förr och så. Det är Canon orginal...läs även inlägget ovan ditt...

Kenyi: "vilket inte rekomenderades för kameran"

Jag tror zebramedia importerar batterierna, kanske från Tyskland...aldrig sett BP-511H i svenska butiker annars...så det är inte så konstigt om Canon sverige säger att dom inte är rekommenderade...

Som sagt, jag har använt ersättningsbatterier med högre kapacitet än orginal i över ett år till min 300D, och det har funkat utmärkt. Och högre mAh handlar ju bara om hur länge dom kan ge kraft, inte styrkan....alla batterier ger samma spänning som orginalet givetvis.
 
ok till kritan....
Sanningen kom fram hehehehe....
det visar sig att tjejen jag pratat med på canon service support hadde googlat fram sitt svar angående bp-511 batteriet.
Som sedan hänvisat till service verkstad för hon var osäker ändå, och dom ringde up mig och förklarde angående batteriet!!!...

bp-511 funkar utmärkt till eos 10D 20D 30D.

Som Niklas Adamson
(Nerevarine) skrev högre mAh handlar ju bara om hur länge dom kan ge kraft, inte styrkan....alla batterier ger samma spänning som orginalet givetvis.

det var typ det han sa service gubben..:):):)

hehehe då är det vara att köpa en bunt...
tack....
 
Nerevarine skrev:
Då skulle det vara falsk marknadsföring, vilket är olagligt. Och zebramedia litar jag på, alltid varit bra förr och så. Det är Canon orginal...läs även inlägget ovan ditt...

Jag tror att texten skall läsas som att deras (tredjeparts) BP-511H ersätter deras tidigare (tredjeparts) BP-511. En tryckfelsnisse eller lite dålig svenska - men fullt begriplig.

Nu står där iaf (och jag tror att det är lite annorlunda nu än när jag kollade innan):
Zebra medias hemsida:
Canon BP-511H
Canon BP-511H ersätter BP-511. De är båda ersättningsbatterier och skillnaden är att den nya BP-511H har en högre kapacitet på 1400 mAh.
Artikelnummer: 10010020

Inte Canon original alltså, men enligt min erfarenhet ett mycket prisvärt alternativ.

[EDIT]
Kollade min senaste batteriorder (30/1) från zebramedia och jojomän, de batterierna benämndes BP-511H då. De är inte original men räcker toklänge i kameran (fast det visar kanske främst hur mycket mina andra 2+ år gamla batterier åldrats, dock).
[/EDIT]

Mvh,
Anders
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.