Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

batteridrift av studioblixt - feedback på en idé

Produkter
(logga in för att koppla)

wretan

Medlem
Hej (mitt första inlägg här, yay) :)

Funderar på att skaffa studioblixt som man kan ha med sig utomhus, men de batteridrivna kostar ju en massa, även en Innovatronix drar ju iväg massa tusenlappar.

Så efter att ha läst en hel del här på forumet så har jag förstått att varesig billigare elverk, UPS:er eller billigare 12>230v inverters är speciellt säkra med tanke på orena sinuskurvor.

Vad tror ni då om följande "kitt":

växellikritare 300W med ren sinusvåg från kjell:co 1199kr
http://www.kjell.com/?item=44033&path=

som drivs av en biltema "starthjälp" (12V-19Ah) 799kr
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...verktyg-och-tillbehor/Starthjalp-12-V-1100-A/

Bulta ihop dessa två borde kunna väl kunna bli ett bra drivpaket för under 2000kr? Biltemas starthjälp har ju även inbyggd laddare och mätare för laddnivå osv.

Men räcker en 300W inverter? Kjell har ju även en 600W men då kostar den lite till.

Har inte valt blixtaggregat än men jag skulle tro att något av kaffebrus billigare kitt passar mig!


Tacksam för svar!
 
Jag har byggt ett eget kit som utgår ifrån ett vanligt bilbatteri. Ett par hemmagjorda byglar i aluminium håller en 300W växellikriktare (från Kjell&Co) på sidan av batteriet. Detta driver 2 st Dlite4 vid utomhus fotografering. Tungt? - javisst, men det fungerar alldeles utmärkt :)

Starthjälpen kommer säkert att fungera men den varar inte lika länge som ett batteri

Good luck!
 
Jag har byggt ett eget kit som utgår ifrån ett vanligt bilbatteri. Ett par hemmagjorda byglar i aluminium håller en 300W växellikriktare (från Kjell&Co) på sidan av batteriet. Detta driver 2 st Dlite4 vid utomhus fotografering. Tungt? - javisst, men det fungerar alldeles utmärkt :)

Starthjälpen kommer säkert att fungera men den varar inte lika länge som ett batteri

Good luck!


Hej Candersson och tack för ditt svar!

Det var nog precis det jag behövde ( och ville) höra! :) tackar för det! Ett vanligt bilbatteri är helt klart ett tänkvärt alternativ!

Har du någon uppfattning om hur många bilder du kan ta? Dlite4orna går upp till 400Ws väl? Har du aldrig fått några problem med värme eller annat i växelriktaren? Skönt att höra att 300Wattaren räcker till!

Mvh
Wretan
 
Annars säljer jag ett begagnat batterikit med momskvitt. 400WS, 3kg. Falconeye, bra grejor. Hör gärna av dig om du är intresserad. Man blir snabbt trött på att bära tunga saker. Och minskad mobilitet begränsar kreativitet och produktivitet.
 
Inga problem med värme än så länge... Men å andra sidan kan jag inte påstå att jag hårdtestat på något sätt. De tillfällen jag använt det här så har det varit relativt gott om tid mellan bilderna.
Skulle det bli problem så kan man skaffa en växellikriktare till (men nu börjar det bli dyrare :)

Ett alternativ är att köpa ett beg batterikit som föreslogs ovan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.