Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batteriblixt för utomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Har bara funderat lite löst kring studioblixtar och utomhusfotografering. Vad jag förstår så är det betydligt dyrare med batteriblixtar än vanliga kompaktaggregat. Stämmer detta?

Hittade ett exempel här:
http://www.aifo.se/elinchrom/kampanjer/weboffer6.htm

Är det vad man får räkna med prismässigt eller finns andra alternativ? Tipsa gärna.

Har även läst några artiklar här på FS och vad det verkar så är det vanligen begränsat hur mycket man kan variera styrkan individuellt för flera blixtar kopplade till samma aggregat. Hur pass stort hinder utgör detta? Kom gärna med erfarenheter från "fältarbeten".

danneman skrev:
Har bara funderat lite löst kring studioblixtar och utomhusfotografering. Vad jag förstår så är det betydligt dyrare med batteriblixtar än vanliga kompaktaggregat. Stämmer detta?

Hittade ett exempel här:
http://www.aifo.se/elinchrom/kampanjer/weboffer6.htm

Är det vad man får räkna med prismässigt eller finns andra alternativ? Tipsa gärna.

Har även läst några artiklar här på FS och vad det verkar så är det vanligen begränsat hur mycket man kan variera styrkan individuellt för flera blixtar kopplade till samma aggregat. Hur pass stort hinder utgör detta? Kom gärna med erfarenheter från "fältarbeten".

Jag kör ett elverk som jag hyr för 125:-/dygn varej gång jag fotar utomhus fungerar perfekt.

Det orkar dock bara driva 2 av mina blixtar, ska jag köra alla 3 lånar jag ett elverk av min svåger som har ett stort åbäke.

Ok!

Tackar för tipset. Det var ju en rimlig peng för det. Kan tänka mig att det blir lite buller men det får man väl ta.

Hur är det annars? Finns det lösningar för att använda "vanliga" kompaktaggregat med fullt individuella styrkeinställningar och sedan ha batteridrift av dessa? Alltså att de fungerar som vanliga kompaktaggregat hemma i studion och skall man ut på fält så tar man med batteri för driften.
Eller är batteridrift synonymt med externa aggregat?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar