Annons

Batteri till Canon IXUS 430

Produkter
(logga in för att koppla)

sb_stefan

Medlem
Har så gott som bestämt mig för att köpa denna kamera: http://se.pricerunner.com/photography/digital-cameras/195188/details
Dock så såg jag att det stod "Batterityp: Lithium ion rechargeable" i specifikationen. Innebär det att jag endast kan använda det laddningsbara batteriet som följer med? Går det inte att även använda vanliga aa-batterier?

Om det nu är så att jag måste köra med det laddningsbara, så måste jag ju säga att det är ett stort minus när man är på resande fot, och måste släpa med sig laddaren hela tiden. Är det standard att digitalkameror endast kan köras med sådant batteri, eller kan jag hitta en liknande modell, fast som kan köras med aa-batterier?

Kan någon hänvisa till en lista där det står exakt vad jag får för tillbehör när jag köper kameran?

Det följer med allt som du behöver utom minne (i tillräcklig storlek), det måste man köpa till.
Det laddningsbara batteriet räcker oftast mycket länge, inte sällan hundratals bilder, så man behöver ladda ganska sällan. Dom flesta digitalkameror klarar bara laddningsbara batterier. Möjligtvis vill jag minnas att Canon A60/70/80 tar AA batterier, men jag är inte säker.
Sedan är det väl så att det blivit ett krav idag att släpa med sig även laddare på semestern...

//

Men väldigt opraktiskt om ska på friluftssemester, och inte har tillgång till ett vägguttag. Får man bara ett batteri med?

Det följer ett batteri med kameran. Jag har alltid ett extra batteri med mej då kamerans batteriindikator inte visar dåligt laddning förrän batteriet är i det närmaste urladdat. Med två fulladdade batterier bör du klara uppåt 400 bilder.

Vill du ha en kamera med möjlighet till att använda standard AA batterier får du titta på kameror som inte är så kompakta som IXUS 430. Canon A80 är ju då ett mycket bra alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar