Annons

Batteri-info med batterigrepp

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur belastning och information om batteristatus fungerar på en 7D med batterigrepp? Anledningen till mina funderingar är följande. I manualen står att batteri-info visar återstående kapacitet i procent, antal bilder som tagits med aktuellt batteri, samt batteriets uppladdningsprestanda. Så långt allt väl. Men när jag använder batterigreppet med två batterier så ser det lite skumt ut.

Antal exponeringar räknar bara upp på ett batteri, men återstående laddning sjunker ungefär lika på båda. Det är väl rimligt att tro att batterierna är parallella och belastas ungefär lika hela tiden. Då borde antal exponeringar belasta båda batterierna, åtminstone 50%, eller kanske varannan exponering på vartannat batteri för att info ska stämma?

Ett i-landsproblem helt klart, men det ser lite knas ut när ett batteri har gått från 100% till 0% utan en enda exponering registrerad, medan det andra batteriet som också är urladdat har flera hundra exponeringar registrerade.
 
Har faktiskt reflekterat över liknande ting, fast med min 40D. När jag laddat batterierna har jag flera gånger lagt märke till att det ena batteriet verkar vara nästan slut (börjar med en blink på laddaren), medan det andra batteriet börjat ladda med tre blink och blivit färdigt i ett nafs.

Min teori är att ett batteri åt gången belastas, åtminstone med BG-E2N.

/Magnus
 
Jag har också en 7D med batterigrepp. Till detta har jag två uppsättningar batterier, 2 Canon original och 2 "pirat" från Kaffebrus. Jag kör dessa uppsättningar växelvis och jag blandar inte Canon/pirat. Inte av någon speciell anledning, det har bara blivit så.
När jag kollar status så brukar batterierna "följas åt" ganska jämnt, det brukar sällan sklija mer än någon % i laddningsstatus. Samma sak med antalet exponeringar. Det brukar skilja något lite i antalet exponeringar för resp. batteri.
Men vid en koll tidigare i dag så ser jag att det ena batteriet har gjort 132 exponeringar, medan det andra visa 142 gjorda exponeringar. Så stor skillnad har jag aldrig sett tidigare!
Visst är det märkligt?

För övrigt har jag inte märkt någon som helst skillnad mellan batteriernas kapacitet. Piraterna står sig mycket väl jämfört med original. Dessutom var de MYCKET billigare!
 
När jag kollade igår hade jag 150 exponeringar registrerade på ett batteri och noll på de andra. Båda hade dock 50-70% kvar. Om det bara är ett batteri som belastas så borde det vara ett batter med nära 100% kvar. Jag har ett original och ett pirat. Det finns ingen konsekvens i att t.ex. Canonbatteriet analyseras rätt men inte piratbatteriet. Det är dock oftast (men inte alltid) som exponeringarna räknas på batteriet till vänster i greppet, oavsett om det är Canon eller pirat som sitter där. Jag har i.o.f.s. bara testa med några få exponeringar och sedan kollat. Jag ska ladda båda fullt och läsa av statsen innan helgen så får vi se vad det visar efter helgen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.