Annons

Batteri grepp eller mic?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Batterigrepp har du användning för om du brukar fota vertikalt. Gör du det ofta så kan det vara bra att ha.

Så frågan är om du filmar mycket och är i behov av en mic eller om du fotar mycket vertikalt med kameran?

Mvh Torbjörn
 
Jag filmar för det mesta men när jag var ute och filma så märkte jag att den laddade ut sig fort :/

Fast det är ju lättare att byta batteri (mic istället för grepp) än att i efterhand fixa till ett taskigt ljud (batterigrepp istället för mic).

Vad har du för budget? Ska det vara mono eller stereoljud på mic?
 
Batterigrepp fyller flera funktioner. Du har dubbelt upp med batteri och det ger ett bättre grepp, får du slut på batteri kan du köra AAA-batterier. Det funkar bättre att fota vertikalt då du har extra reglage,kameran får bättre balans, jag kör i pincip alltid med mitt. Enda gången jag tar bort det är om jag ska ha kameran på stativ, då är det inget vidare.

I ditt fall beror det väl på hur mycket du filmar, jag har en mic också. Att filma utan mic ger inget vidare ljud, men det är inte alltid man behöver det heller beroende på vad du filmar och vad du ska ha det till.
 
Att fotografera vertikalt är sällan jag gör. Helt enkelt för att man aldrig tittar på bilder vertikalt.
Jag skulle aldrig få för mig att vända varken TVn eller datorskärmen för att titta på en bild.
BIlderna på väggen är också sällan vertikala. En anledning är att vi Européer läser från vänster till höger.
Men visst finns det några vertikala i mitt arkiv. Men oftast är det för att jag speciellt motiverat mig till att det är bra. Normalt är motivet att skaffa sig en snabbare rörelse i vertikal ledd eller att helt enkelt motivet är för högt, jag kan inte backa längre.

Fotograferar man för tidningsomslag o reklampelare hamnar saker o ting i ett annat läge.

Men visst det är säkert skönare att hålla i kameran, oavsett håll.

För mikrofonköp kan det vara nyttigt att läsa denna tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1951739#post1951739
 
Batterigrepp fyller flera funktioner. Du har dubbelt upp med batteri och det ger ett bättre grepp, får du slut på batteri kan du köra AAA-batterier. Det funkar bättre att fota vertikalt då du har extra reglage,kameran får bättre balans, jag kör i pincip alltid med mitt. Enda gången jag tar bort det är om jag ska ha kameran på stativ, då är det inget vidare.

I ditt fall beror det väl på hur mycket du filmar, jag har en mic också. Att filma utan mic ger inget vidare ljud, men det är inte alltid man behöver det heller beroende på vad du filmar och vad du ska ha det till.

Jag filmar väldigt ofta, och jag filmar allt ifrån sport saker till kort filmer och jag brukar ladda upp de på youtube
 
Om du använder kameran för att filma …
Köp en bra mikrofon, eller ännu hellre en ljudinspelare (Typ Zoom H4n eller den nyare Zoom H6, http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004572698/zoom-handy-recorder-h6 ) före ett batteri grepp. Köp flera extra batterier om du har problem med laddning.

Ett batterigrepp gör kameran svårare att anpassa till riggar med "follow focus". De flesta billiga riggar kan inte hantera en kamera med batterigrepp, eller en stor kamera med vertikalgrepp.

/jonas
 
man brukar få det man betalar för.
Jag tror tyvärr inte att den är ngn höjdare.
Men det beror ju också på hur man placerar den om man tittar på Lobbamobbas material i länken ovan.
Men det sägs att H2 har samma mickar som H4 o den är billigare.
letat begagnat?
 
Få saker är så irriterande i en film som om ljudet är dåligt. Så filmar du mycket välj mic. Det är ingen som kan se eller höra om du haft ett batterigrepp eller inte när du gjorde filmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.