** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Batteri för inställningar och klocka Canon D60 (CR2025)

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl081112

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga jag inte hittar något tillfredsställande svar på och hoppas någon kan hjälpa mig. Finns tråden redan och jag missat - skicka mig bara vidare.

Jag har en Canon D60 som fungerar finfint. Den är cirka 5 år gammal och jag har tagit en massa kort med den liksom den förre ägaren och den före honom. Jag tänkte byta det lilla batteriet som håller ordning på klocka och andra inställningar och undrar om någon information går förlorad.

Jag har förstått från detta forum och andra att räkneverket inte kan nollställas (annat än av Canon), och undrar om det verkligen stämma? Finns det annat som kan försvinna? Kan man rädda detta på något sätt?

Bilden visar luckan till batteriet

Bilagor

• camera_bottom_400.jpg
    camera_bottom_400.jpg
    59.4 KB · Visningar: 126
Det ska inte vara något problem bara du ser till så att det vanliga batteriet är laddat och sitter i kameran under tiden som du byter ut CR2025.

Det står så här i manualen:"If you replace the backup battery while the camera is connected to a battery pack with power remaining or to a DC coupler, the date, time and other menu functions will retain their settings."

Tack för snabbt svar. Den sektionen verkar saknas i min manual (som jag faktiskt läste!).

Finns det något sätt att ta reda på antalet tagna kort, eller är det verkligen som ryktet säger att bara Canon vet?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar