Annons

Batteri & överhettning, SB-900

Produkter
(logga in för att koppla)

De Tomaso

Medlem
Hej

Köpte mig en Nikon SB-900 i fredags och Lithium batterier till den. Testade ta några bilder och allt såg fint ut. Sen under lördagen var det dags att foto en längre konsert med blixten. Jag varierade lite mellan M och iTTL BL mod på blixten. (ISO 100-200 vid 1/2 till 1/5) Men möttes ganska snabbt av överhettning. Blev lite smått förvånad så jag stängde av den lite då och då och fotade 10-15 minuter i taget. Senare mot kvällen, under en av dessa 10 minuters rundturer så visar blixten att det är lite med batteri, vilket jag blev väldigt förvånad över. Stänger av den och väntar lite, testar att sätta på igen och den indikerar inte längre att det är lågt med batteri. Under hela kvällen tror jag att den visade lågt batteri kanske tre gånger.

Jag vet att det kan vara så att batterierna var dåliga när jag köpte de. Men jag måste ju ändra fråga om detta är vanligt? Har det hänt er, någon som har några bra svar på vad det skulle kunna vara för fel om det inte är batterierna?

Tacksam för svar // :)
 
Först ska du kolla så att du har firmware 5.02 (håll inne OK två sekunder, snurra fram VER)

Överhettning kan nog vara ett problem med SB-900:an, den laddar snabbt. Ett sätt att minska problemet är att ha två uppsättningar batterier som man byter mellan, batterierna är varma efter 25 blixtar på 1/1 i rask takt. Externt batteripack är en annan lösning.

Har du stängt av överhettningsvarningen? Har själv inte gjort det eftersom jag inte har behovet, men det verkar inte ovanligt att folk stänger av varningen.

På 1/2 borde du få ut över 750 blixtar från litiumbatterier, men hur många kort med blixt tog du?
Enligt ett test http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/16240-att-valja-uppladdnings-bart/ så blev litiumbatterierna varmast, kände du efter hur varma batterierna eller blixten var?
 
Jag hade 5.02.

När jag kände på blixten så kändes den inte så speciellt varmt. Dock tror jag det var svårt att avgöra. Själva miljön i säg var ganska varm. Vågar dock inte stänga av ikonen för överhettning.

Jag tog runt 250-300 bilder med blixt. Under lite olika inställningar, som jag nämnde i mitt första inlägg.

Men då är rätt lösning att ha mer batterier med sig?
Känns tungt att betala så pass mycket för en blixt för att sen ha dessa problem.

Är det smartare att ha uppladdningsbara batterier?
 
Är det smartare att ha uppladdningsbara batterier?

Lithiumbatterier har den egenheten att de blir väldigt varma vid stora strömuttag (som i en blixt), laddningbara NiMH batterier är vanligen svalare. Så om det är värmeproblem i batteripacket så kan det vara en bra idé, men även blixtlampan kan bli överhettad om du kör många urladdningar med full kapacitet. I de läget är det förmodligen bättre att skruva upp känsligheten (ISO) i kameran något steg, så behöver blixten inte gå på full effekt hela tiden.
 
Jag hade 5.02.

När jag kände på blixten så kändes den inte så speciellt varmt. Dock tror jag det var svårt att avgöra. Själva miljön i säg var ganska varm. Vågar dock inte stänga av ikonen för överhettning.

Jag tog runt 250-300 bilder med blixt. Under lite olika inställningar, som jag nämnde i mitt första inlägg.

Men då är rätt lösning att ha mer batterier med sig?
Känns tungt att betala så pass mycket för en blixt för att sen ha dessa problem.

Är det smartare att ha uppladdningsbara batterier?

om du inte har slagit av överhettnings skyddet så låser sig blixten rätt snabbt. Jag har flera sb 900 o har slagit av det o kör rätt hårt med blixtarna. Dom håller mer än vad man tror. Det är bara att välja antingen att köra med flera så låser sig den ena på med den andra o låt den första svalna eller så slår du av överhettnings skyddet o kör. Angående batterier kör jag bara uppladdningsbara efter som jag fotar mycket.
Däremot finns det en del annat som suger fett med Nikons blixt system men jag väntar på svar på en del så innan jag sågar så ska jag se vad dom har att komma med.
 
Kan lägga till lite hjälp till andra som kan uppleva detta problem. Kör i manuellt läge, tror beteckning är "M"
Och kör inte fullkraft (1/1) Jag brukar ligga på 1/8-dels styrka (på blixten står det just 1/8) och då är blixten riktad rakt mot taket. När jag har blixten rakt mot objektet jag fotar drar jag ner den till 1/64, till och med 1/128 ibland beroende på hur ljuset är i rummet.

Jag läste runt på olika forum där folk säger att man ska ha två sett batterier och byta när ett sett blir överhettat. Gör inte det! Det sliter bara ut batterierna. Köp istället batteripack från t ex Nikon och fota i manuelt läge.

Hoppas det hjälpte någon. :)
 
Hoppar in lite ninja i den här tråden och lägger med en SB-900 batteri fråga

Innebär det att man ska räkna med att efter en kväll med foto så är batterierna slut?
Fotade kanske 200 bilder igår med min SB-900 och efter kanske 100 bilder började blixten bli väldigt långsam och sedan efter ytterligare 100 (200 totalt) så stannade blixten helt då batterierna var slut.

Jag har aldrig fotat med blixt förut och SB-900an är bara några dagar gammal, men kunde inte tro mina ögon när jag fick avbryta fotosessionen då batterierna var slut (ja, jag var dum och hade inte handlat en reservuppsättning).

Ska detta alltså anses som normalt för en SB-900?
 
Hoppar in lite ninja i den här tråden och lägger med en SB-900 batteri fråga

Innebär det att man ska räkna med att efter en kväll med foto så är batterierna slut?
Fotade kanske 200 bilder igår med min SB-900 och efter kanske 100 bilder började blixten bli väldigt långsam och sedan efter ytterligare 100 (200 totalt) så stannade blixten helt då batterierna var slut.

Jag har aldrig fotat med blixt förut och SB-900an är bara några dagar gammal, men kunde inte tro mina ögon när jag fick avbryta fotosessionen då batterierna var slut (ja, jag var dum och hade inte handlat en reservuppsättning).

Ska detta alltså anses som normalt för en SB-900?

Om det är normalt eller inte är svårt att svara på då vi inte vet vid vilken effekt blixtarna jobbade.

Sedan har du ju själv redan kommenterat extrabatterifrågan.....
 
Hoppar in lite ninja i den här tråden och lägger med en SB-900 batteri fråga

Innebär det att man ska räkna med att efter en kväll med foto så är batterierna slut?
Fotade kanske 200 bilder igår med min SB-900 och efter kanske 100 bilder började blixten bli väldigt långsam och sedan efter ytterligare 100 (200 totalt) så stannade blixten helt då batterierna var slut.

Jag har aldrig fotat med blixt förut och SB-900an är bara några dagar gammal, men kunde inte tro mina ögon när jag fick avbryta fotosessionen då batterierna var slut (ja, jag var dum och hade inte handlat en reservuppsättning).

Ska detta alltså anses som normalt för en SB-900?

Läs hela tråden så ser du att jag varit med om samma sak och därför startade denna tråd. ;)

Vad använde du för läge på blixten? TTL? Använder man TTL så använder blixten full kraft vilket suger ut batterierna. Använd istället manuellt läget och fota 1/4 eller 1/8 av blixtens styrka så förlängs batteritiden avsevärt.
Sen beror det lite på miljön. Första gången jag fotade var på ett event snarlikt Sensation White och det var riktigt varm i denna byggnaden vilket gjorde att jag överhettade blixten fort!

Vilka batterier använder du?
 
Läs hela tråden så ser du att jag varit med om samma sak och därför startade denna tråd. ;)

Vad använde du för läge på blixten? TTL? Använder man TTL så använder blixten full kraft vilket suger ut batterierna. Använd istället manuellt läget och fota 1/4 eller 1/8 av blixtens styrka så förlängs batteritiden avsevärt.
Sen beror det lite på miljön. Första gången jag fotade var på ett event snarlikt Sensation White och det var riktigt varm i denna byggnaden vilket gjorde att jag överhettade blixten fort!

Vilka batterier använder du?

Jag körde det bästa hemköp hade att erbjuda, vilket så klart var skit.
Igår körde jag med högpresterande lithium batterier och det var, så klart, som natt och dag.

Ja, jag körde TTL, men mest för att jag hade blixten vid sidan om och löste ut den via inbyggda blixten och kameran i commander läge. Helst hade jag velat köra i manuellt, men om sanningen ska fram, så klarade jag inte av att ställa in blixten och kameran så jag fick blixen att lösa ut när jag fotade. (har ingen kabel mellan blixt och kamera)

Så för att svara på frågan. Ja TTL och rätt kassa batterier. Igår hann jag köra slut på batterierna i kameran (dubbla batterier eftersom jag har batterigrepp) utan att blixten klagade, så tjänade helt klart på att köpa uppladdningsbara lithium batterier.
 
Tar upp min gamla tråd och har lite frågor om batteripack som jag nu tänkt köpa. Det finns Nikon SD-9 men den kostar ungefär 2000kr. Finns det något annat lite billigare som fungerar lika bra?

Kaffebrus säljer denna: http://kaffebrus.com/-batteripack-for-nikon-blixt-6st-aa-batterier--1165.html

Dock känns det som något kinablaj för en billig peng.

Jag tror faktskt att det är original. Efter att Nikon och Canon kommit med nya batteripack verkar underleverantören ha fått tillåtelse att sälja den gamla varianten under eget namn. Canon och Nikons gamla batteripack ser precis ut som denna (ja det var samma till båda märkena liksom D3 och Mark IV har samma batteri från Toshiba). Till och med väskan ser identisk ut med de gamla originalen.

Nikons gamla:
http://www.nikon.se/sv_SE/product/accessories/speedlight/power/battery-pack-sd-8a

Canons gamla:
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/936755
 
Eller så köper du den gamla begagnad för en femhundring. Jag har köpt fyra begagnade original... Blir ju billigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.