Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batchkonvertering raw - jpg med behålld katalogstruktur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carlos

Aktiv medlem
Hej,
jag har 10 års foton strukturerade i katalogstruktur på datum, problemet är att jag förr ofta fotade i raw.
Nu vill jag batchkonvertera alla bilder som inte är jpg till jpg i samma katalog.
Det rör sig om .tif (Canon D2000, ej standard tif om jag förstått rätt), cr2, crw och även en del .bmp. Även .psd finns där jag är osäker på om orginalfilen från kameran är kvar.
Finns det något program som kan söka igenom en hel trädstruktur och konvertera de bilder som inte är .jpg?
Filen måste hamna i samma katalog som orginalet, alternativt i en underkatalog.
Jag har inte hittat något som kan göra detta med mindre än att jag går in i varje katalog vilket är för stort jobb.

Jag använder Lightroom tillsammans med ett plugin som heter LR/TreeExporter. Dock så exporterar jag inte till samma plats som mina originalfiler ligger utan jag har en separat disk med jpg filerna men LR/TreeExporter skapar samma mappstruktur som originalstrukturen. Troligen går det att exportera till befintlig plats också.

Jonas

Senast ändrad:
Har du Lightroom behöver du inga plugins. Först måste du dock importera alla bilderna till LR vilket kan ta ett tag. Sedan är det bara att filtrera bort jpg och exportera resten till jpg. I dialogrutan under exporten väljer du att spara bilderna på samma ställe som originalen.

Eventuellt går det att göra samma sak med Photoshop. Då använder du en funktion som heter just Batch. Du behöver nog att spela in ett makro först som öppnar en raw fil i ACR och sparar den som jpg. Det ska dock funderas på hur programmet ska skilja mellan RAW och jpg filer så att det hoppar över de sistnämnda. Kanske sortera bilderna i Bridge först och köra batch därifrån?

Tack tack, Lightroom står på nedladdning!
Lite offtopic så en eloge till Adobe som tillhandahåller fullt fungerande testversioner.
Tror att den strategin lönar sig, även för Adobe.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar