Annons

Batch converter

Produkter
(logga in för att koppla)

micke.svensson

Aktiv medlem
Hej,

Söker ett "batch converter" program som minskar ner bildstorleken på ett antal bilder automatiskt istället för att ta en och en.

Hälsningar från Micke

Photoshop som sagt. ImageReady som följer med är ännu smidigare. Sen finns det en hel uppsjö av småprogram som fixar det. Bäst är nog ImageMagick, men det är rätt hög inlärningströskel eftersom det är ett kommandoradsprogram.

Om du har Windows XP så kan du ladda ner Powertoys..

Då kan du konvertera ett hel gäng bilder på en ggn, med ett högerklick, smidigt!!

Annars SmartsaverPro från Ulead jättesnabb och bra på just det....och mycket annat!

ThumbsPlus är ett ganska schysst program också:

http://download.cnet.com/downloads/0-10077-100-5948411.html?tag=st.dl.10001-103-1.lst-7-1.5948411

Jag gillar inte gränssnittet men programmet har bra funktioner. Jag tror att du har 30 dgr på dig att testa programmet.

Jim: kommandoraden.. Tillhör du dem som skulle kunna säga "Det är mycket med kommandoprompten, för där ser man vad som händer!"? :) Isåfall kan du bli kompis med Christer, för han gillar kommandoprompten..

elmfeldt skrev:
Jim: kommandoraden.. Tillhör du dem som skulle kunna säga "Det är mycket med kommandoprompten, för där ser man vad som händer!"? :) Isåfall kan du bli kompis med Christer, för han gillar kommandoprompten..
Japp, och allra helst om det är nåt annat än Windows som svarar i andra änden :)

Jag använder mig av EyeBatch som både kan förminska, skapa thumbernails, lägga till text osv.

Du hittar det genom att söka på download.com

jimh skrev:
Bäst är nog ImageMagick, men det är rätt hög inlärningströskel eftersom det är ett kommandoradsprogram.

Kommandoraden är vacker (det enda officeverktyg som jag närmar mig är zsh) men glöm inte att man även kan kalla på ImageMagick från till exempel C/C++, Perl, Python och Java.

Jörgen skrev:
Kommandoraden är vacker (det enda officeverktyg som jag närmar mig är zsh) men glöm inte att man även kan kalla på ImageMagick från till exempel C/C++, Perl, Python och Java.

Du kan ju även köra binären convert direkt.

for PIC in $(ls *.jpg)
do
convert -scale [storlek] $PIC thumbs/$PIC
done

Med convert kan du göra en massa annat också, t.ex. vända på bilder, lägga på texter, etc.

Dock föredrar jag att jobba med GD, libjpeg och freetype.

/Joakim

jimh skrev:
Photoshop som sagt. ImageReady som följer med är ännu smidigare. Sen finns det en hel uppsjö av småprogram som fixar det. Bäst är nog ImageMagick, men det är rätt hög inlärningströskel eftersom det är ett kommandoradsprogram.

Ok , men hur gör man då ?

I image ready t.ex.

Jag lyckas bara med en i taget.

Jag har jobbat en del med batch konvertering av tiff bilder till jpg med program från http://www.fcodersoft.com/
2gif, 2jpg, 2tiff, 2bitmap osv heter programmen.
I deras program kan man via kommandoprompten ange massa parametrar som storlek, proportioner, src mapp, dest mapp osv.
Antar att man kan köra 2jpg på jpg filer för att minska storleken på dessa.
Programmen finns som gratisversioner för test men då har jag för mig att bilden får någon text inlagd i sig.

Fredrik H skrev:
Ok , men hur gör man då ? I image ready t.ex. Jag lyckas bara med en i taget.
Lyckas du med en i taget så har du ju fixat hälften. Nu har jag inte Imageready installerat här så det blir ingen exakt instruktion. Men du har två steg kvar; Att ange alternativ för hur bilder skall sparas och att spara ditt makro som en droplet. Båda går nog att göra genom att klicka på pilen i makropaletten när ditt makro är markerat.

Enklaste är att anända dig av PhotoShops Webgallery. Ligger under FILE - AUTOMATE - WEB PHOTO GALLERY.

Där ställer du in två bildstorlekar och pekar sedan på en folder med alla bilder som skall ingå i galleriet. Resultatet blir lite hmtlfiler men också en mapp bilderna.

Annars är Jasc Image Robot grymt smart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar