Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Batch ändra storlek på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Tja.
Mitt problem är att jag när jag fixat till mina bilder i LR3 eller photoshop gör om bilderna till JPG i bästa kvalitet för att visa på min dator i plex. Detta är det sättet jag visar/framkallar mina bilder på.

Problemet är att när jag köpte min 7D så blir bilderna lite väl stora.. Tar lång tid att bläddra och ladda osv. Nu när jag funderar på en iPad oxå så tror jag problemen kommer att bli större.

Tänkte därför göra om alla bilder till typ 2000x2000 pixlar istället. Mer behövs ju inte när man ska visa på en skärm och tror att detta ska öka på prestandan. Särskilt när jag vill köra trådlöst till min Padda...

Så, hur gör jag nu detta enklast. Har en mapp på datan som heter JPG och där under flera mappar med undermappar för mina bilder. Nån som vet nått program som kan göra detta i batch? Göra om alla bilder till en mindre storlek och placera dom i mappar med samma namn på en annan disk eller nått??
/M
 
Nja, så komplicerat är det inte, men jag kom på att jag inte är säker på att man kan behålla mappstrukturen. Det är inga problem att inkludera alla undermappar, men frågan är om man kan behålla dem i andra änden. Hmm...

Edit: Använder man Image Processor går det att behålla mappstrukturen.
 
Använd exportera i Lightroom. Markera bilderna i biblioteket, exportera, välj storlek, mapp, nya filnamn etc, tryck på knappen och vänta. Klart.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.