Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Basic pressningsundring

Produkter
(logga in för att koppla)

marcusgranbom

Aktiv medlem
Jag har baltat litegrann i mörkrum men har aldrig testat att pressa en film. Därför undrar jag; behöver jag bara lägga till en viss tid i framkallningsbadet (exempelvis 1 min för att exponera FP4 på 200ASA i D-76), eller måste det "till" något mer?

tack på förhand
Marcus

Lite extra tid duger bra. Tiderna brukar anges i filmkartongen. I annat fall kan du söka efter datablad på filmtillverkarens hemsida.

Det stämmer enligt "Ilfords film procesing chart" som finns på Ilfords hemsida.
Jag har själv aldrig kört FP4 men pressat några andra (kodak) filmer, tänk bara på att exemplet du gav gäller för D-76 outspädd (stock) och 20 grader C. =9 min.
Jag tycker det är lättast ändra tiden vid pressning, men välj en frammkallare och koncentration som ger tider mellan 5-10 min.
Det blir så jobbigt att vända dosan 3 ggr var 30'e sekund vid långa tider.
Vid pressning är det bara frammkallnings steget som förändras, stopp och fix är detsamma som vid normal framkallning.
Lycka till.

Kodak har alltid rekommenderat att man förlänger framkallningen 50% för varje ”steg” man pressar.

Alldeles för mycket.

Min rekommendation är att du fölänger 15-25% för varje steg du underexponerat filmen.

Beror på film och framkallare.

Då får du samma kontrast med den pressade filmen som med den normala.

Såvida du inte vill ha hög kontrast, då är det bara att pressa så filmen skriker.
(Och om du bara vill ha hög kontrast skall du inte heller exponera efter högre känslighet.)

Du pressar ju filmen för att kompensera för att du tappar kontrast när du underexponerar den.

Underbara svar, tack allihop

Nu blev jag sannerligen sugen på att testa det här. Vill ge en eloge till Ilford osså som, tillskillnad från många andra, har generösa datablad.
Fyndigt av dem osså att ange allt vid 20 grader C, och sedan hänvisa till ett speciellt temperaturkompensationsblad för andra temperaturer.

Går FP4 bra att pressa till 200 med D-76 tro, eller är det lika bra att köra med 400-filmen HP5 opressad vad gäller kornet?

Re: Underbara svar, tack allihop

marcusgranbom skrev:
Går FP4 bra att pressa till 200 med D-76 tro, eller är det lika bra att köra med 400-filmen HP5 opressad vad gäller kornet?

Ilfords datablad för Ilford FP4 Plus anger framkallningstider för såväl EI 50, 125 som 200.

Filmer får lite högre kontrast vid pressning. Jag skulle välja Ilford HP5 Plus även om du säkert får bra resultat av att pressa Ilford FP4 Plus till 200.

Re: Underbara svar, tack allihop

marcusgranbom skrev:

Oj -- jag såg nyss att jag hade slarvat. Mitt förra svar skrev jag innan jag hade läst din fråga ordentligt. Nåväl, nu gör jag ett nytt försök.

Själv har jag inte pressat Ilford FP4 Plus så jag vet inte hur den filmen beter sig vid pressning annat än att kontrasten ökar. Däremot så är det kornet sannolikhet finare än en opressad Ilford HP5 Plus.

Å andra sidan har jag gjort 18x24-förstoringar av Ilford HP5 Plus. Det var inga problem med kornet men det beror givetis på motivet och på ens preferenser.

Jörgen ...

Tack!.. Jag provar pressa FP4:an får vi se om det räcker med filter 00 för att hålla kontrasten i schack =)

Om du måste kopiera på mjukare papper än normalt så har du pressat för mycket.

Syftet med pressningen är alltså att återställa filmens kontrast till normalt eftersom underexponeringen (att exponera med högre känslighet) sänker kontrasten på filmen.

Man kan förstås pressa lite extra för att få just hög kontrast, men då skall du ju inte kopiera på mjukare papper!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar