Annons

Barnplåtning och kort om tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan.Ä

Avslutat medlemskap
Hej, Jag har fått i updrag av min syster att fota hennes 1 årige son i några fina svart/vita bilder med honom på en fötölj,
Sjävla fotanded lär nog inte bli ett problem men grejen är att jag inte sitter på så mycket tillbehör. Jag har dock en reflexskärm på 80 cm http://www.kaffebrus.com/5-i-1-reflexskarm-108.html
Jag har 2 blixtar, en Speedlight 320EX och en Metz (nåntning nånting)

Själva idén är att sätta honom i en fåtölj och ta lite fina pics men ljuset! jag har liksom inget eget ljus som jag kan leka med förutom en kanske bygglampa...
What to do? nån som har tips på liknande situationer... hur långt kan man kan gå med en bygglampa??
 
Fota på dagen och ställ stolen rakt framför några stora fönster. Sedan sätter du dig bara själv på golvet (eller står på knä) med fönstren i ryggen och plåtar på. Det hade jag gjort.
 
Fota på dagen och ställ stolen rakt framför några stora fönster. Sedan sätter du dig bara själv på golvet (eller står på knä) med fönstren i ryggen och plåtar på. Det hade jag gjort.

...eller låter fönsterljuset slå an från sidan. Skall det bli svartvitt är det värt att prova alla svartvit-procedurer man kan komma på, för det blir rätt olika beroende på metod.

Fast egentligen är det svåra att få barnets uppmärksamhet, att le på beställning och att inte bli fullständigt livrädd och storgråta i mammas famn hela tiden. Bygglampor, blixtar och tusen grejor skrämmer skiten ur ungarna. De vet inte om de skall fotograferas eller dra ut en tand. Leksaker och gosedjur är mycket mer atraktiva och ungar orkar nog bara 3 minuters sittningstid så det gäller att ha ställt in grejorna i förväg. En vanlig gammaldags docka är inte dum att sätta istolen i förväg. När allt stämmer, sätt dit ungen och hoppas att de gulliga leendena kommer som på beställning.
 
Hahaha dra ut tänder :p
Tänkte aldrig på att ungen kan bli hyfs rastlös eller rädd. Han e inte direkt så brydd för saker och ting men ja kanske om man skulle börja rigga upp lampor och grejor så skulle han kanske bli lite fundersam. Men smart de där med att ställa iordning med en docka i stolen först. Ska tänka på de.
Tack så mycket för tipsen.
...eller låter fönsterljuset slå an från sidan. Skall det bli svartvitt är det värt att prova alla svartvit-procedurer man kan komma på, för det blir rätt olika beroende på metod.

Fast egentligen är det svåra att få barnets uppmärksamhet, att le på beställning och att inte bli fullständigt livrädd och storgråta i mammas famn hela tiden. Bygglampor, blixtar och tusen grejor skrämmer skiten ur ungarna. De vet inte om de skall fotograferas eller dra ut en tand. Leksaker och gosedjur är mycket mer atraktiva och ungar orkar nog bara 3 minuters sittningstid så det gäller att ha ställt in grejorna i förväg. En vanlig gammaldags docka är inte dum att sätta istolen i förväg. När allt stämmer, sätt dit ungen och hoppas att de gulliga leendena kommer som på beställning.
 
Men tänkte på de om han ska sitta framför ett fönster. Jag som tänkte nu fota med 50 mm. blir väldigt nära om man ska stå framför ungen och fota? Vill inte använda mig av vidvinkel då han blir ju så utsträckt.
...eller låter fönsterljuset slå an från sidan. Skall det bli svartvitt är det värt att prova alla svartvit-procedurer man kan komma på, för det blir rätt olika beroende på metod.

Fast egentligen är det svåra att få barnets uppmärksamhet, att le på beställning och att inte bli fullständigt livrädd och storgråta i mammas famn hela tiden. Bygglampor, blixtar och tusen grejor skrämmer skiten ur ungarna. De vet inte om de skall fotograferas eller dra ut en tand. Leksaker och gosedjur är mycket mer atraktiva och ungar orkar nog bara 3 minuters sittningstid så det gäller att ha ställt in grejorna i förväg. En vanlig gammaldags docka är inte dum att sätta istolen i förväg. När allt stämmer, sätt dit ungen och hoppas att de gulliga leendena kommer som på beställning.
 
Enligt din profil så är det en Metz 48 AF-1 digital som du har i kameraväskan. Den kan du ju vinkla både åt sidan och uppåt om jag har förstått det rätt. Skulle helt klart köra på den. Vinkla den snett upp i taket för att studsa blixtljuset för lite mjukare effekt, eller experimentera dig fram lite till vad som blir bäst. Kanske kombinera detta med lite dagsljus från ett fönster.

Men helt klart skulle jag använda blixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.