Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barnfoto och digitalkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

jfzon

Medlem
Jag håller på med en undersökning på Stockholms universitet som handlar om hur vi fotograferar våra barn. Har det förändrats med digitalkameran, i så fall hur? Hur ofta tar vi fram kameran och vad händer med alla bilderna, egentligen?

Min enkät tar bara tio minuter att genomföra.
Din medverkan är mycket uppskattad!

Enkäten finns på:

https://www.surveymonkey.com/s/DP66WMH

Hälsningar från Johan F

PS. Enkäten vänder sig till dig som använder digitalkamera och har barn under 7 år.

Klart!

Du ställde en del tänkvärda frågor. Jag får nog fundera lite på hur mycket jag egentligen lägger ned på mitt fotograferande, mer pengar och mer tid än på den analoga tiden ... aj aj aj ... men gud va kul man har ;-)

Tack för att du svarade, Ola. Ja, det är kanske lätt att tänka att det digitala är gratis eftersom de återkommande och fasta kostnaderna för film och framkallning för många har ersatts av mer ad hoc-betonade investeringar i teknik (kamera, skrivare osv.) Då är det nog lättare för folk att uppfatta att de lägger ner mer tid än förut. Hela samhället är ju mer 'visuellt upptaget' än någonsin förut. Om det innebär ett problem är ju en annan fråga som bara var och en kan ta ställning till. Om man har så kul som du säger att du har så kanske det inte gör något - tvärtom. Men det är intressant att se 'kraften i det digitala formatet' och vad som händer med den fotograferande människan.

Klart!

Du ställde en del tänkvärda frågor. Jag får nog fundera lite på hur mycket jag egentligen lägger ned på mitt fotograferande, mer pengar och mer tid än på den analoga tiden ... aj aj aj ... men gud va kul man har ;-)

Vad trevligt bemötande du fått, det är inte vanligt i sådana här sammanhang! Det bådar gott för undersökningen.

Själv är jag helt diskvalificerad, digitalt var oerhört dyrt när jag senast hade 7-åringar 2000; inget för en barnfamilj.

Per.

Ja, men verkligen. Det kanske är ovanligt. Jag tror, precis som Jaron Lanier argumenterar för i sin "You are not a gadget - a manifesto", att nätets konversationer blir bättre när man tar bort anonymiteten.

/j

Vad trevligt bemötande du fått, det är inte vanligt i sådana här sammanhang! Det bådar gott för undersökningen.

Själv är jag helt diskvalificerad, digitalt var oerhört dyrt när jag senast hade 7-åringar 2000; inget för en barnfamilj.

Per.

Jag ingår ju inte i målgruppen. Men jag kan tala om för dig att jag aldrig hade börjat fota överhuvudtaget om inte jag hade fått barn OCH digitala kameror fanns. Då hade jag forfarande jagat pappan med sin analoga kamera att han äntligen vågar bära sina dyrbara diapositiva till ett labb som förtjänar hans svårfångade förtroende.

Digitala kameror har kanske gynnat somliga familjealbums blotta existens.

Du har säkert rätt: digitalkameran har nog sänkt tröskeln för många användare och ökat 'respektlösheten' mot apparaten som sådan.

/j

Jag ingår ju inte i målgruppen. Men jag kan tala om för dig att jag aldrig hade börjat fota överhuvudtaget om inte jag hade fått barn OCH digitala kameror fanns. Då hade jag forfarande jagat pappan med sin analoga kamera att han äntligen vågar bära sina dyrbara diapositiva till ett labb som förtjänar hans svårfångade förtroende.

Digitala kameror har kanske gynnat somliga familjealbums blotta existens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar