Annons

Barnbilder utan mammans medgivande

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Berlin

Aktiv medlem
Min flickvän har en son som är två år. Nu har hon hittat bilder på honom som en fotograf har använt som marknadsföring på första-sidan på dennes hemsida. Min flickvän har ensam vårdnad om barnet men tydligen så känner barnets pappa den här fotografen och har "lånat ut" sin son till fotograferingen.

Vad gäller? Måste inte fotografen be om tillstånd från mamman (som är ensam vårdnadshavare) för att få använda bilderna i kommersiellt syfte?
 
Kan säkert vara en härlig laglig röra runt detta. Dock borde det väl inte vara några problem att kontakta fotografen i fråga och be henom att inte använda bilden...
 
Om bilden används kommersiellt så krävs modellkontrakt. Har pappan inte vårdnaden kan han inte skriva under för barnet. Bilden kan finnas kvar i portfolio mm, men inte användas som reklam.

Prata med fotografen och förklara läget är nog bäst. Lagen är mer på mammans sida så har fotografen lite vett tar han bort bilden om det är mammans önskemål.
 
oavsett vem som har vårdnanden så är barnet lika mycket pappans som mammans. Vad är det som är så farligt att fotografen har en bild på barnet på hemsidan? För mig låter det som en separations konflikt som aldrig tar slut när man ska tjafsa om bagateller.

Sedan stämmer det bra att man ska ha föräldrarna medgivande om om just vårdnads situation ger mamman mer rätt har jag ingen aning om utan känns det så himla fel med bilden på barnet på hemsidan så får väl mamman kontakta fotografen o be han ta bort bilden.
Vad är problemet med att fotografen har en bild på sonen på hemsidan som tydligen pappan gett sitt tillstånd till?
är det att det är just pappan som gjort det?
är det en oanständig bild?
har barnet ångrat sig o inte vill vara med på sidan längre?
eller som jag tror en fortsättning på en dålig separation där man vill sätta kuggar i hjulen på varandra bara för att jävlas. Dom enda som blir lidande är barnen o att som ny partner gå in o lägga sig i sådant gör aldrig det bättre.
 
Om bilden används kommersiellt så krävs modellkontrakt. Har pappan inte vårdnaden kan han inte skriva under för barnet. Bilden kan finnas kvar i portfolio mm, men inte användas som reklam.

Det är en missuppfattning om att lagen om bild reklam skulle gälla all kommersiell verksamhet, det gäller bara reklam. Men det finns fler regler för beställda porträtt:

3. När behövs det samtycke från avbildade människor på fotografier?

Svar: Samtycke från avbildade människor behövs normalt vid tre olika tillfällen;

a) när fotografiet ska användas i reklamsammanhang enligt lagen om namn och bild i reklam,
b) när det handlar om en beställd porträttbild enligt upphovsrättslagen 27 §. Om beställaren och den avbildade är olika personer behövs samtycke från såväl beställaren som den avbildade. Beställarens samtycke behövs alltid oavsett hur fotografiet ska användas och
c) när fotografiet anses vara en personuppgift enligt personuppgiftslagen och som på något sätt hanteras digitalt, t ex på Internet. Då behövs den avbildade personens tillstånd om denne riskerar att kränkas av hanteringen.

Samtycket från den avbildade, och i beställda porträttfallet, även från beställaren, ska vara aktivt. Det innebär att personen ska ha blivit tillfrågad och aktivt ha avgivit ett samtycke.
Samtycke krävs inte av efterlevande om personen på bilden är avliden, såvida det inte handlar om beställd porträttbild.

Källa: http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Håller med om att det troligen räcker med att en vårdnadshavare ger sitt medgivande.
 
Senast ändrad:
Förälder är biologiskt och vårdnadshavare är juridiskt. Är mamman ensam vårdnadshavare så kan pappan inte ta beslut kring barnet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.