ANNONS
Annons

BarnackLeica med utropspris 150.000:- (auktion hos LP-FOTO)

Produkter
(logga in för att koppla)

cowboy

Aktiv medlem
Har ni sett dessa två fantastiska Leicarariteter på LP-FOTOs kommande auktion?!

LP-FOTO> Text + bilder > scrolla ner till auktionspost 282,1 och 282.
Eller tryck på "pdf-format med bilder" > "Sida 1-114" och kolla omslaget, sidan 4 och 56-57.

Den första är en svartlackerad Leica IIIg från 1960 med Elmar 2,8/50. Endast 125 exemplar tillverkades 1960 för den svenska arméns räkning. Kameran i ett mycket fint originalskick med utropspris 100.000 - 120.000:-.

Den andra är en svartlackerad Leica IIIf från 1956 med Elmar 3.5/50, väska och tillbehör. Tillverkad i endast 100 exemplar för den svenska armén 1956, kameran är en stor raritet och anses vara det absolut finaste exemplar som existerar. Utropspris 125.000 - 150.000:-.

Själv gav jag 2.200:- här på fotosidan för min Leica III med Summar 2/50, lyckades t o m pruta lite, fattar först nu att jag gjorde en ruggigt bra affär...

Tycks ha varit slagsmål idag om de gamla kamerorna.

Surfade av ren nyfikenhet in på LP-FOTOs webb för att kolla vad några intressanta Leicagluggar såldes för i dagens auktion.

Noterade då också slutpriserna för de två ljuvliga gamla kamerorna;

Leica IIIg från -60 klubbades för 135.000:-, och Leica IIIf från -56 för 200.000:-.

Tydligen har någon inspirerats av fotosidans diskussioner om gatufoto och beslutat sig för att satsa på mätsökarkamera?

Det är skönt att bara vara intresserad av kameror som inte har samlarvärde, det blir oftast billigare så. :) Kikade ändå in på sidan du nämnde av nyfikenhet, eftersom jag har ett Leitz "militärbordsstativ" med "trädgänga" och Linhof kulled (objekt 384) och tänkte se ifall jag gjorde en bra eller dålig affär när jag köpte det för 200 kr i somras. Tydligen gick ett exakt sådant för 1700:-, så det var ju lite kul. :)

Hmm, nu vart jag lite nyfiken...

Vad menar du med ett "Leitz 'militärbordsstativ' med 'trädgänga'"?

Beskriv det lite närmare är du snäll. Har ett par Letiz-lådor innehållande en skum stativ-liknande konstruktion hemma.

Konstig konstruktion

pennywally skrev:
Hmm, nu vart jag lite nyfiken...

Vad menar du med ett "Leitz 'militärbordsstativ' med 'trädgänga'"?

Beskriv det lite närmare är du snäll. Har ett par Letiz-lådor innehållande en skum stativ-liknande konstruktion hemma.
Det finns bra bilder av de utaktionerade fotogrejorna på LP-FOTOs webb (LP-FOTO > Text + bilder), scrolla ner till objekt 384 och klicka på lilla bilden så duker det upp en stor.

Går av någon anledning inte att länka direkt till stora bilden härifrån.

Jag gjorde lumpen som fotograf på I14 i Gävle 1979, och där fanns 2 stycken Arme Leicor i mycket bra skick inlåsta i ett kassaskåp.

Jag fick prova en av kamerorna, gissa om jag njöt :)

cowboy skrev:
Har ni sett dessa två fantastiska Leicarariteter på LP-FOTOs kommande auktion?!

Jorå, jag va där! :)
(Men bjöd inte, det blev 200.000:)

Erik och Rolle va rätt nöjda,
auktionsrekord. :)

Så här blir det efter några med rätt kameramärke, i liten serie.....
Och i bra skick!

Ps. Summaren är knepig i motljus, ingen antireflexbehandling.
Zeiss hade T* patentet fram till 1945.
Så man får hålla hatten/handen som solskydd framför/över Summaren i motljus! :)
Men en spännande glugg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar