Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barn härmar en som fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Föräldrar är pinsamma, de tvngar folk att se timmar av ointressant video och lyssna på oförståeliga anekdoter.

Men denna är fotorelaterad.

I vårt sommarhus i Lysekil sitter vi och slappar.
Min tvåriga dotter leker med pinnar.

Plötsligt säger hon:
Pappa, stå där. Titta här. SKRATTA, NU!
Och där sitter min dotter med en platt träbit för ögonen och är fotograf. Och härmar mig, jag känner igen mina kommandon om att skratta och titta hit.

Och jag kände mig pinsam igen, är det så jag låter?
Fast, fadershjärtat svällde lite stolt ändå.

Känns som du uppfostrar din dotter till rätt yrke Mikael ;)

Häromveckan när jag fotograferade med tmx (för en gång skull) så sprang min dotter fram till mig, tog tag i kameran och tittade lite förundrat på bakstycket och sa..

- pappa..pappa, får jag se bilden, får jag se bilden

Jaa.. vad säger man :)

Man säger som Edvin Land till sin dotter: ”Du får vänta”.

Land uppfann ju Polaroidfilm efter att hans dotter blev ledsen över att inte omedelbart kunna se den bild pappan tog av henne. 1947 eller så.

Jag har massa videofilm av mina barn där de säger rakt in i kameran ”få titta, få titta, få titta”.

hehe.. såna här trådar gillar jag.. ;o)
min ettåring, som inte pratar så mycket än (eller jo, pratar gör hon, men man förstår inte så mycket än), hon har full koll på att man kan se sig själv bak på kameran när det tagits kort.
då är hon mycket påstridig och säger "titta, titta! dää!" och pekar uppmanande på kamerans baksida. och hon ger sig inte förns hon fått se displayen och kortet på sig själv. ;o)
jag bävar för 2-3 års åldern.. ;o)

Såna kids kommer aldrig att tro oss när vi berättar om kameror UTAN bildskärmar o där man fick vänta i flera dagar innan man fick se resultatet... vojne! nästan som när jag försöker förklara att det fanns bandspelare utan kassetter en gång i tiden...

Precis, och tänk när man skall förklara för samma småttingar att det fanns en tid när inte en dator och internet fanns i varje hem, när man inte kunde chatta med sina kompisar, eller skriva mail. Inte ens ringa på mobilen, eftersom sådana inte fanns!

För ett par år sedan passerade jag och min då femåriga dotter min första riktiga arbetsplats. Jag sa till henne att "där inne har jag jobbat". "Jaha, när då?" frågade hon. "Det var innan du föddes." var mitt svar. En stunds tystnad. Sedan frågar hon "Var det på den tiden när det fanns dinosaurier?"... Vad säger man?

När jag berättar för henne om tiden innan mobilen och internet kommer hon nog stärkas i den övertygelsen ;o)

Man får inte lura små barn... Internet har väl alltid funnits va? Och mobiler, fast de hade inte färgskärmar förr i tiden...

KGS skrev:
Såna kids kommer aldrig att tro oss när vi berättar om kameror UTAN bildskärmar o där man fick vänta i flera dagar innan man fick se resultatet... vojne! nästan som när jag försöker förklara att det fanns bandspelare utan kassetter en gång i tiden...
Eller ännu värre, när man var tvungen att vänta tills efter nästa fototillfälle, för att filmen inte är slut än.

För övrigt vill jag påstå att det är bra mycket trevligare att titta på foton än att se på film. Hur ofta är en familjefilm redigerad? Inte så oft alls.
Med en digitalkamera blir det en himla massa bilder, men de dåliga raderar man oftast. Så blir det med lite tur bara roliga bilder att titta på.

Enkel mattematik

När jag var hemma hos mamma sist beslutade jag mig för att i mitt uttråkade tillstånd titta på gamla kort. Efter att ha tittat igenom alla , så beslöt jag mig för att räkna dem, och så här blev det:

1287 kort på mig,bror och familjen
612 semesterkort

De sista 3210 korten var på vår hund som e 10 år gammal nu . . . . . . . . . .

Alltså, jag känner mig inte så älskad längre!!!

Niklas, ej fotomodell

Här hittade jag en intressant tråd. Jag håller just på att sätta in foton i album, hade ett år oinsatt, 19 rullar, samt ett glapp på 1,5 år från sommaren -99 till vinter 00/01, drygt 50 rullar. Sammanlagt ca 2500 bilder, och negativ, att ta hand om ... terapi eller?!?

Barnen fotas både analogt och digitalt, vilket betyder att de kan bärga sig ;-)!

Härmar och lär;) Min son befinner sig hellre bakom än framför kameran. Lite synd ibland faktiskt då en kamera ofta döljer hela ansiktet på en 3-åring men många bilder på den "lilla fotografen" har det blivit iaf, fler än de han är utan kamera på tyvärr..

Bilagor

• pontus.jpg
    pontus.jpg
    48.7 KB · Visningar: 153
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar