Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara vanligt vatten...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeom

Medlem
God jul och gott nytt år i stugorna!

Jag har en mycket snabb fråga som jag har gått och funderat på.

Nu snöar det en hel del. Det ger finfina möjligheter att fotografera mycket dramatiska bilder av de mest vardagliga ting, en trevlig möjlighet. Problemet är att snö är vått och jag är osäker på om min dynax 5d gillar det där med vatten.

Förutsätter att dyra kameror är betydligt mer tåliga än dyra mobiltelefoner (ty dessa är ren skit i det avseendet), men hur mycket vatten tål kameran egentligen? Vågar man gå ut i den stundande snöstormen för att få fina bilder, eller blir priset man får betala för bilderna alltför högt?

Hoj!
 
Kameran tål mer än vad man tror, fast du kanske inte skall bada med kameran.
En sak att tänk på är att när du släpar in kameran från kylan så kommer du få kondensbildning inne i huset, det är inte bra. Så låt kameran ligga i sin väska och värmas upp långsamt innan du tar fram den i den fuktiga inomhus luften. Har du bråttom att titta på bilderna så tar du ut minneskortet innan du går in.
 
Ett billig vattenskydd är en fasttejpad fryspåse. Stoppa kameran i påsen och tejpa fast påsen vid motljusskyddet (som då ej bör rotera förståss).

Paraply är också verksamt.

En regnjacka lagd "över" kameran fungerar fint.

Jag försöker förhindra onödig väta att komma i kontakt med kameran. Endast proffshus har rejäl tätning och tål regn. Glöm inte att de flesta gluggar också ogillar regn.

Sist men inte minst. Beakta ev kondensbildning. Det är viktigt att följa rådet från Per. Stoppa ner kameran i en väska eller dyligt ute!!! Den stängda väskan tas in för långsam uppvärmning av kamerahus och glugg. Då uppstår ingen kondens.

/AnWi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.