Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning vid högt ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Tog bilder i helgen vid ISO 6400 med en Canon 50D. Har fotat i det höga ISO-talet innan och tom vid ISO 12800, men har aldrig märkt bandningsfenomenet.
Förräns nu.
Tog 4 st varav 3 st liggandes och 1 ståendes format och endast vid det ståendes kom bandningen. Alla bilder fotades med samma bländartal, slutarhastighet och i RAW-format i samma dunkla rum.
Förstår inte varför den uppkom plötsligt.

När jag brusreducerar med Neatimage får jag problem för den klarar inte av det. Ser nästan ut som jag fotograferat i 12800 läget. De andra klarar brusreduceringen galant.

Några fler som fått detta fenomen? När uppkommer det? Ströljus som stör sensorn?


/Stefan
 
Mjo, men det var första gången jag fått det och jag har testat H1 flera ggr förr. Dessutom som H1 endast en digitalsignatförstärking så är ju det samma sak som att förstärka ISO 3200 digitalt i efterhand i konverteraren och då ser jag inga bandningar.
Dessutom vart det lustigt för det var också första gången jag fotograferade i stående format i så högt ISO.

Lustigt samband. Men antagligen slumpen som gjorde det.

/Stefan
 
Jag lyckades radera mitt inlägg under tiden som du skrev ditt eftersom jag inte läste din frågeställning ordentligt..
Jag håller med dig att även om det är begränsningar i elektroniken som åstadkommer bandningen så är det ju konstigt att du bara ser det ibland under liknande förhållanden.
 
Bandning av det slaget kan ibland uppstå om du använder följande autofokus på 5D med vissa objektiv (eg. Canon EF 50/1.4), så det skulle kunna vara något liknande du har råkat ut för. Eller så fanns det någon annan störande elektronik i närheten, en mobiltelefon som skulle till att ringa kanske?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.