Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bandning mörka partier med 40D

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
I vissa partier blir bilderna randiga vid ISO 3200. Se bifogad bild. (Crop fr bilden "Henrik Windstedt laddar fett", bland mina bilder.)

Inser att det är viktigt att exponera exakt eftersom ev justering efteråt förvärrar bandningen. Men i övergången från ljusa till mörka partier i bilden blir det inte så snyggt.

Är det helt enkelt så att det inte blir bättre på ISO 3200 med 40D, eller varierar detta mellan olika kameror, alltså mellan olika exemplar av 40D?

Här diskuterades snarlikt ämne...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=73323&highlight=band*+brus

Hej
Vad har du för objektiv?

På min D30 (3.3 mpix) så störde IS : en på mitt 100-400L IS så det syntes som bandning

Canon har ju tidigare haft problem med bandning generellt vid höga iso även på 1 serien

Roine

Dina ränder på 3200 får du nog räkna med, bandning syns mest på mörk bakgrund..

Jag hade en 1D mark II N med riktiga bandningsproblem.

Här är ett exempel:
70-200/2,8 IS + 1,4X extender @280mm 1/100 F4 ISO400

http://hem.bredband.net/b396924/Bandning.jpg

Hade kameran inne på service 3ggr utan lyckad reparation, allt slutade med att Canon fick skrota kameran.

Precis samma problem har alla 5D jag testat.. fast redan på Iso 1600.. Jättetråkigt och måste ju vara ett tillverkningsfel.

Danlo skrev:
Precis samma problem har alla 5D jag testat.. fast redan på Iso 1600.. Jättetråkigt och måste ju vara ett tillverkningsfel.

Hur många har du testat? Låter som 10-tal.. en väldig otur måste du haft iaf, om de är på iso1600.

Arlemo skrev:

Är det helt enkelt så att det inte blir bättre på ISO 3200 med 40D, eller varierar detta mellan olika kameror, alltså mellan olika exemplar av 40D?
[/url]

Intressant frågeställning, skiljer det mellan olika exempar eller är det användarna som har olika toleransnivå? Kan få samma VPN med min K10 och verkar inte ensam om det. Analyserar man bildernra verkar det som om mönstret uppträder främst i en färgkanal (blå) som fått väldig lite ljus...

Danlo skrev:

Låter ju hur skumt som helst?! Hur många har du testat. Jag har testat två och ingen hade det problemet ens på iso 3200.

Ok, det kanske bara att acceptera. Kamerorna har blivit ganska bra på detta ändå och blir väl bara bättre.

Hur behandlar ni liknande bilder, Noise Ninja på valda delar av bilden? Brus kan vara ok ibland, men inte randigt brus...

Ser ju inte så roligt ut på din bild, å inte heller när brusreduceringen jobbat. Vid såna här tillfällen får man väl rigga ngn blixt vid pipen för att lösa det snyggt, eller ha ett ordentligt ljusstarkt objektiv. Har ju bara iso 1600 på min 400D men brukar endast på ett visst sätt, överexponerar oftast 2/3 i normala förhållanden och brukar bli bra resultat. Dock så skiljer det ju en del upp till ISO 3200, frågan är om man på ngt sätt ska försöka kringgå detta på den här typen av bilder med en blixt å en Skyport eller liknande...

Hur ser bildinfon ut om bilden tex slutartid å så.

Men klart att det tekniskt sätt inte ser ut så bra från kameran, men det är ju ändå ISO 3200 och en mörk bakgrund...

Allemyr skrev:
Ser ju inte så roligt ut på din bild, å inte heller när brusreduceringen jobbat. Vid såna här tillfällen får man väl rigga ngn blixt vid pipen för att lösa det snyggt, eller ha ett ordentligt ljusstarkt objektiv. Har ju bara iso 1600 på min 400D men brukar endast på ett visst sätt, överexponerar oftast 2/3 i normala förhållanden och brukar bli bra resultat. Dock så skiljer det ju en del upp till ISO 3200, frågan är om man på ngt sätt ska försöka kringgå detta på den här typen av bilder med en blixt å en Skyport eller liknande...

Hur ser bildinfon ut om bilden tex slutartid å så.

Men klart att det tekniskt sätt inte ser ut så bra från kameran, men det är ju ändå ISO 3200 och en mörk bakgrund...

Läget var så att jag inte kom åt att rigga nån blixt. Det var mörkt: f/2.2, 1/500 s, ISO 3200. Hellre en skarp åkare och brus än oskarp åkare och mindre brus, men ev hade jag kanske kunnat dubblera tiden óch kört på ISO 1600? Tveksam till skärpan i det fallet dock... Med blixt och lägre ISO hade kyrkan försvunnit och den är en del av kompositionen. Kanske 1/250 s, ISO 1600 och blixt för att frysa åkaren hade funkat (äv om det inte var tal om att rigga nåt sånt)?

Å andra sidan hade en blixtriggning kunnat innebära mycket bättre exponering av eldsflamman... Man kan inte få allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar