Annons

Bananfilm...

Produkter
(logga in för att koppla)

D76

Aktiv medlem
Hej!
Finns det någon som har något bra knep för att "platta till" S/V-film medan den torkar. Går ju att lägga i press efteråt, men det skulle vara smidigare om man kunde få den rak och fin redan från början.

Häng den i taket med en tyngd i. När den torkat stoppa den i negativfickor och sätt in i en pärm. Slå igen pärmen. Det har fungerar för mig.

Mvh
Maverick

120-film går väl att få skapligt rak med två klämmor nertill plus tyngd fast den är ju rätt kort. Värre är det med 36 bilder 135-film. Men är det så jobbigt att lägga i press? Kan inte tänka mig något annat som skulle vara enklare..
/Lotta

Jo, problemet är ju inte att få den rak "på längden", en tyngd när man hänger den bara så krullar den ju sig inte. Problemet är att den blir som ett utplattat U "i profil", om ni förstår.... :)

Jo, jag förstår men gör som jag skrev i första inlägget. Det är när man slarvar med att sätta in dem i pärm som dom blir som du beskriver. Pärmen "pressar" automatiskt filmen.

Mvh
Maverick

Maverick skrev:
Det är när man slarvar med att sätta in dem i pärm som dom blir som du beskriver. Pärmen "pressar" automatiskt filmen.

Mvh
Maverick

Kan inte det bero på vad man har för fickor och pärm också? Jag tvivlar på att mina skulle bli släta utan att ligga under bokbunt.
/Lotta

Jag har märkt att olika fabrikat/sorter u-ar sej olika mycket. Det blir bättre om du får filmen så torr som möjligt innan den hängs. Men det kräver en bra teknik så att du inte får repor när du torkar av den.
Att snabbt få in den i negativfickor och pärm kan ha sina vanksligheter om det forfarande finns fukt kvar inne i emulsionsskiktet.Skiktet består av gelatin och är mumma i fuktigt tillstånd för mikroorganismer.

De enda filmer jag har detta problem med är Efke i 120, som för tillfället har en U-ande filmbas. Mycker irriterande för mig som har glaslöst negativilägg till förstoringsapparaten. Ligger de inte helt plant så blir ju inte skärpan helt jämn över papperet vid kopiering. Då krävs det att man nedbländar rejält. :-/

Efke...

Så det är inte bara jag som har problem med denna film! Körde i somras 10st Efke 25 & 10st E50 genom mina kameror, och dom blir inte bara som ett U, dom krullar ihop sig till ett rör på mitten! GRRRR.... med vanlig TRI-X händer aldrig detta, man behöver inte ens hänga en tyngd i filmen. Och trots att jag haft EFKE-negativen i pärm sedan i somras, så säger det bara "boing" när man slår upp den, och degativen är som U igen, fast lite mindre än då den var nyframkallad.

På en sommarkurs jag gick använde vi allduk från ica till att torka av filmen med, fungerade utmärkt.

Jag sätter in mina negativ i antingen syrafritt papper, men på kursen använde vi genomskinliga plastfickor. Min negativpärm är som vilken pärma som helst, bara lite bredare. Så det är inga märkvärdigheter jag använder.

Men som någon sa är det nog gynsamt att torka av filmen innan den torkas. Det förkortar ju torktiden. Allduk från ica...

Mvh
Maverick

De filmerna som jag tycker Uar sig är Agfa APX (har bara använt i 135film) och Efke. Jag använder också fickor i syrafritt papper och en vanlig Patersonpärm, använder filmskrapa eller svamp för att torka av men tycker ändå att de Uar sig för lite för mycket för att inte behöva pressas. Pressning kan väl knappast skada i alla fall, så jag fortsätter nog med det;)
/Lotta

Allduk Šr ett varumŠrke. Allduk finns inte bara pŒ ica. Det Šr nŠstan ett mŒste att du har ett vattenfilter installerat pŒ skšljvattnet fšr att inte repa filmen nŠr du torkar den med Allduken. Det finns alltid pyttesmŒ partiklar i vattnet.
Jag kan ta Œt mej Šran fšr introduktionen av Allduken (20 Œr sedan). Det fanns fšr lŠnge sen ett amerikanskt avtorkningspapper som sen slutades att importeras.
NŠr jag undrvisade i foto pŒ diverse stŠllen och hade workshops sŒ blev det alltid en massa fim som mŒste torka snabbt och flŠckfritt. Jag provade dŒ allt i papper som fanns fšr att hitta ett som inte slŠppte ludd, inte repade, inte var fšr dyrt. Det blev Allduk som vann. Det har blivit lite sŠmre med tiden - ett lager tunnare och nŒgot hŒrdare.

Fototeknika är svåra att nå, då de inte har någon hemsida.
Fabriken ligger i Zagreb i Kroatien, så om nån har vägarna förbi så kan ni väl hälsa på och begära att de tillverkar film som ej behöver efterbehandlas med omvänd pappeliotering.
Annars får du mejla till [email protected] på engelska eller tyska. Försöka tt mejla direkt till [email protected] och be honom att ta ett samtal med produktionschefen för eftkefilm. Fotoimpex är de största återförsäljarna.

Jag hittade Fotokemikas epostadress i ett datablad en gång, och mailade dem om problemet med krullningen. Men de svarade inte.

God idé att maila till Fotoimpex!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar