Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bamsetele Dörr/Danubia, är det värt att satsa på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torpeden

Medlem
Skepp o´hoj i skutan!

Är det någon som känner till lite om Dörr/Danubia teleobjektiv, inte spegeltelena utan bamsingarna. Se nedan (500/f8)

Är det värt att satsa på en sådan pjäs? Förstår att kvalitén inte ligger på topp men hur blir bilderna med den, kontrast, skärpa osv.

Räcker den till för djurfotografering?

Fotohalsningar
Ludwig.L

Bilagor

• doerr.jpg
    doerr.jpg
    24.7 KB · Visningar: 298
Vill du ta risken att testa såna här ospelade kort så fick det ukrainska Arsat 300/2.8 mycket bra omdöme i senaste Outdoor Photography. Med en 2x-konverter blir det ju 600/5.6, klart trevligare värden än 500/8. Och priset var under 800 pund har jag för mig, och då via en engelsk återförsäljare. Via andra kanaler brukar östgrejerna kunna bli lite billigare.

Arsat

Dom testade även samma objektiv i Practical Photography och det fick 94 av 100 i prisvärdhet. Undra vart man kan få tag på ett sådant här ikring. Det var ju visserligen inte råsnyggt men 300/2,8 är ju faktiskt inte så tokigt.

Ok, det kanske var i Practical Photography jag såg testet. Jag köper bägge tidningarna och har säkert förväxlat det.

Danubia 500/8 är väl OK men inget fynd. Skärpan är enligt tester OK men kontrasten lite lägre än moderna telen. En Tokina 400/5.6 är t ex klart bättre. Dessutom är det inte speciellt snabbarbetat (trög vevig fokusering).
Ett annat alternativ är Tamrons och Tokinas spegeltelen 500/8. Något bättre skärpa/kontrast än Danubia.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar