Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bal

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Hejsan , jag har blivit tillfrågad om att fota min syster och hennes kompis när hon och han ska gå på "Balen" det är en traditon att man går på balen när man tar studenten här i Alingsås. det är ju några månader kvar men jag vill vara väl förberedd,,, Och jag är nybörjare och ganska oerfaren fotograf. Jag är tacksam om jag kunde få lite tipps! om posering ,ljus mm! så att dom inte blir missnöjda : )

Jag kommer att fota dom ute. förhoppningsvis fint väder : ) enkelutrustning d50 med 18-55 / 50mm 1,8 / 70 - 300mm ,,,,,,, mvh Josef

Testa att fota någon dag innan, på samma plats och samma tidpunkt där ni sen tänkte ta balbilderna.

Jag vet inte hur dags balen är, men ju tidigare på kvällen du kan fota, desto bättre möjligheter med ljuset. En reflexskärm är ett enkel och billigt hjälpmedel för att forma ljuset.

Jag skulle spontant gissa att din 50/1,8 lämpar sig bäst, men prova dig fram. Fota i raw, då kan du arbeta mer med bilderna i efterhand.

OK tack för svaret Carl. Det blir på dagen jag ska fota. Jag ska försöka skaffa mig en reflex skärm. Var kan man läsa om hur man använder en sådan? mvh josef

Tjenare..

Jag provade fota innan balen förra året så jag har två bilder här du kan titta på, men jag anväde en 300w studioblixt genom ett vitt paraply också. Nått jag har tänkt på i efterhand är att jag skulle ha haft ett kortare skäpedjup på bilderna..

Du kan också kolla på Ricke Johanssons bilder från balen, han har mer erfarenhet än mig på balbilder. Han finns också här på sidan.

mvh Jesper

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar