Annons

Bakskydded sitter FAST! *gaah*

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Bakgre linsskydd sitter FAST!

Hej!

Har fått ett gammalt objektiv (Canon), i metall 50mm f1.8 av en polare. Dock får varken han eller jag av objektivets skydd baktill på kameran. Verkar ha satt sig något enormt.

Finns det några knep?

Fredrik
 
Senast ändrad:
OK.
FL har en ring som låser baklocket. (och objektivet på kamran)
När du setter obj. ned med frontlinsen på ett bord, skruvar du ringen medsols (inte locket) så långt det går; ca 30 grader.
Nu kann locket lyfas upp.

Inga "bamsekrafter"!!!

/Erik
 
Här sitter metallringen (den tjockare med räfflor närmast baklocket) som svetsad. Får inte den att rubbas ens.

Fredrik
 
Men hm...jag är osäker på vad du menar egentligen. Den bredare, tjocka, räfflade ringen - ska den verkligen kunna röras (jag som påstod det, inte du egentligen).

Vilken del är det som ska snurras? Allt utom M/A-ställaren, bländaren och fokus sitter som berget.

Fredrik
 
Ja, den blanka rafflade metallringen skall medsols sädd bakifrån.
Om det inte är synliga skador på den, skal den bara sitta i kläm mot locket's flensar.
/Erik
 
..märker att fokusringen glappar lite med när man ska dra den åt något håll, efter någon centimeter som drar den med sig fokusen. Känns sådär. Undrar ju lite vad den här vart med om...

Fredrik
 
När jag även inser att jag måste ha en adapter så känns det här bara dumt. Ska man förpassa gluggen till historien eller (åter igen) försöka ta tag med stora polygripen? *gulp*

Fredrik
 
Hehe. Förslag til annons på Blocket:
Canon 50/1.8 med okänd fatning, men komplett med bakre lock som inte glappar.

Och värdet? Tja Med lock 100, utan lock 250. Minus för glappande fokusering.
Spara slitasj på polygripen........
 
Ser du optiken bakifrån ska du kunna vrida den blanka, refflade ringen medsols, för att lossa locket. Det är den ringen som är låsringen. Går det inte på något annat sätt så ta till en polygrip. Det ska gå.
 
Är ju analog Canon-gubbe så där bet du dig själv i nacken... =)
Däremot ska man inte ta något för givet (som att typ saker alltid funkar).

Jaja..den var gratis.

*poff för ikväll*

Fredrik
 
Ser du optiken bakifrån ska du kunna vrida den blanka, refflade ringen medsols, för att lossa locket. Det är den ringen som är låsringen. Går det inte på något annat sätt så ta till en polygrip. Det ska gå.

Tog i för kung och fosterland och LYCKADES! *YIHAA*

Hm..en billig adapter...vadhän tro..?
Glappet i fokusringen får jag leva med eller (om jag inte lämnar in den), eller kan det fixas av en själv?

Fredrik
 
Senast ändrad:
Grattis!

Adapter till vad då?

FL till EOS utan fokus till max ca $14
FL till EOS med fokus till max ca $29
FL till EOS med fokus till max + AF confimation ca $50

till Nikon tror jag inte du hittar

Tväksamt om detta lönar sej för denna gluggen.

Använd den med reverseadapter på en av dina andra gluggar. Blir super macro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.