ANNONS
Annons

Bakgrundsstativ behöver jag hjälp med....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Ni som har studio. Vad har ni för bakgrund & bakgrundsstativ??
Är det så att det finns stativ att bara sätta i väggen, ingen ställning som måste stå på golvet alltså. Som man sen hänger bakgrundsrullarna på.....

Vad är positivt/ negativt med alla olika ställningar & bakgrunder? Färger mm mm

Tar det enklaste först - färgen. Jag tycker att jag kommer väldigt långt med en mellangrå bakgrund samt en vit. Den grå bakgrunden tycker jag ger bilderna en viss värme. Vill du ha den mer eller mindre vit, så slår du på 2 blixtar på den. Vill du ha den svart, så tar modellen några steg extra från bakgrunden och inget eller så lite ljus som möjligt på bakgrunden.

Den vita bakgrunden kan i och för sig bli svart men så stor studion har inte jag så att modellen kan stå flera meter från bakgrunden. I mitt fall blir den vita ljusgrå till kritvit.

Stativ.
Har ett stativ till bakgrunden som jag använder om jag tar med ut till kund. Dock så tar ett stativ plats. Bakgrunden är omkring 278 cm bred. Stativfötterna kräver lite extra, så jag tror att bakgrunden tar ca 350 cm och det är ganska mycket hemma hos folk.....

I studion så hänger bakgrunderna i taket. Jag tycker det är det allra enklaste. Mina upphängningsanordningar är hemmagjorda. Bygger på ett långt 50 mm aluminiumrör till varje bakgrund.

Glömde få med.......

När jag vill ha en helt svart bakgrund så hänger jag upp svart sammet som jag köpt från Jysk. Hustrun har sytt ihop två "rullar" som jag köpte av dem. Sammet har den egenskapen att det suger upp ljuset. Tyget behöver inte vara särskilt slätt och bakgrunden blir garanterat svart om modellen står 1 meter ifrån eller mer.

Stativ.
Har ett stativ till bakgrunden som jag använder om jag tar med ut till kund. Dock så tar ett stativ plats. Bakgrunden är omkring 278 cm bred. Stativfötterna kräver lite extra, så jag tror att bakgrunden tar ca 350 cm och det är ganska mycket hemma hos folk......

Jag använder autopoles som portabelt bakgrundsstativ. Fördelarna är att de tar mindre plats på bredden och att de kan bli väldigt höga. Nackdelen är att det behövs ett tak för att de ska fungera, dessutom är de dyrare än vanliga bakgrundsstativ.

Jag kör på dessa. Nu delar jag iofs mitt studio-utrymme med en dansskola, så det är extremt högt i tak så jag klämmer fast dem på ett bakgrundstativ med super clamps.

Men de där kan man enkelt sätta på väggen om man har ett permanent utrymme.

När det gäller färger så håller jag med om grå + vit. Det täcker det mesta och med filter framför blixtarna kan man få den i olika färger också efter behov...

Tar det enklaste först - färgen. Jag tycker att jag kommer väldigt långt med en mellangrå bakgrund samt en vit. Den grå bakgrunden tycker jag ger bilderna en viss värme. Vill du ha den mer eller mindre vit, så slår du på 2 blixtar på den. Vill du ha den svart, så tar modellen några steg extra från bakgrunden och inget eller så lite ljus som möjligt på bakgrunden.

Den vita bakgrunden kan i och för sig bli svart men så stor studion har inte jag så att modellen kan stå flera meter från bakgrunden. I mitt fall blir den vita ljusgrå till kritvit.

Stativ.
Har ett stativ till bakgrunden som jag använder om jag tar med ut till kund. Dock så tar ett stativ plats. Bakgrunden är omkring 278 cm bred. Stativfötterna kräver lite extra, så jag tror att bakgrunden tar ca 350 cm och det är ganska mycket hemma hos folk.....

I studion så hänger bakgrunderna i taket. Jag tycker det är det allra enklaste. Mina upphängningsanordningar är hemmagjorda. Bygger på ett långt 50 mm aluminiumrör till varje bakgrund.

Ska det vara super white eller "bara" white på bakgrunden. Är det stor skillnad. Kan det bli FÖR vitt??

Både och. Du kan genom att belysa bakgrunden och blåsa ut den fullständigt (om du vill) Sedan är det nog en smaksak. Jag köpte en isblå vit bakgrund. Den var jag inte nöjd med. Väldigt kall vit. Vill du ha vanlig vit och inte blåsa ut den så köp bara vit.

Ska det vara super white eller "bara" white på bakgrunden. Är det stor skillnad. Kan det bli FÖR vitt??

Det är enligt min erfarenhet bara lite olika i tonen. Superwhite är kallare och vanlig vit lite varmare i tonen. Om du blåser ut dem så att de blir helt vita ser man ingen skillnad längre.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto