Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrundsoskärpa med kompakt - snart möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

Wolf Beam

Aktiv medlem
Att man inte kan få till en snygg bakgrundsoskärpa är för mig största bristen med kompaktkameror, särskilt nu när man börjar få bukt med brus på ISO över 200 (t ex nya Canon G11). Jag skulle gissa att om ett par år så är båda problemen lösta. Jag har länge hoppats på en funktion där kameran skapar bokeh (bakgrundsoskärpa) genom ett särskilt program. Visserligen kan man redan idag fixa bokeh i Photoshop men det är för tidsödande.

Fujis nya kompakter har en funktion som med en del begränsningar kan skapa bakgrundsoskärpa:
http://www.fujifilm.com/products/dig...s01/index.html

Vad tror ni, kommer sådana här funktioner på bred front under de närmaste åren?

Jag tror att den funktionen snart kommer att följa med alla kompakter i form av ett litet program som genom mjukvara på ett mycket simpelt sätt låter oss tilta/shifta, eller lägga skärpa/oskärpa var vi vill i bilden.
Finns redan till iphone och kan bli ett riktigt nyttigt instrument till alla kameror med småsensorer antar jag.

/K

med bra ljus och snabba exponeringar så behöver det väl inte ta så länge?
Hur lång tid det tar vet jag inte, men om jag förstod informationen från Fuji rätt uppnår man effekten genom att ta flera exponeringar av samma motiv och sedan lägga ihop dem. Då är det nog bra om kameran är helt still under processen!

Hur lång tid det tar vet jag inte, men om jag förstod informationen från Fuji rätt uppnår man effekten genom att ta flera exponeringar av samma motiv och sedan lägga ihop dem. Då är det nog bra om kameran är helt still under processen!

förstod samma sak men med snabba exponeringar och mjukvara som alignar bilderna med varann så kan det vara kul ibland, utan stativ också

förstod samma sak men med snabba exponeringar och mjukvara som alignar bilderna med varann så kan det vara kul ibland, utan stativ också

Förhoppningsvis tar kameran själv en snabb serie med bilder när man valt denna funktion, vilket skulle kunna innebära att man kan klara sig utan stativ, om fotograf och motiv är någorlunda stilla.

Jag skulle iofs hellre se en helt igenom digital lösning där man tar 1 bild och kameran lägger oskärpa på områden som inte är i fokus.

Förhoppningsvis tar kameran själv en snabb serie med bilder när man valt denna funktion, vilket skulle kunna innebära att man kan klara sig utan stativ, om fotograf och motiv är någorlunda stilla.

Jag skulle iofs hellre se en helt igenom digital lösning där man tar 1 bild och kameran lägger oskärpa på områden som inte är i fokus.

Det blir svårt. En slät yta som ligger i fokus skulle lätt bli betraktad som ur fokus. De få strukturer i ytan skulle då lätt försvinna. Troligtvis skulle ögat uppfatta detta som något onormalt.

Dessutom går det inte att utifrån en enda bild med någon grad av säkerhet bedöma hur långt bakom det skarpa huvudmotivet olika detaljer befinner sig. Detta är en nödvändighet för att kunna lägga på olika mycket oskärpa beroende på hur långt bort detaljerna finns (att bara lägga på en jämn smet av oskärpa över hela bakgrunden ser hemskt onaturlig ut).

En tiltfunktion för sensorn hade varit fint på kompakterna. Inte bara för bakgrundsoskärpa, utan också för gradvis skärpa vid porträtt.

Lite OT, men PBase måste ha den mest korkade sökmotorn. Den verkar gå enbart på exakt filnamn. Man hittar mer genom att söka via google och lägga till "pbase" på slutet.

ANNONS