Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrundshållare

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänkte dela med mig hur jag har gjort min bakgrundshållare.

Bild 1 visar ett stativ jag har köpt på Clas Ohlson för 200 kronor. Jag tog bort dem två delarna man ska skjuta upp. I stativet stoppade jag i en del av två gardinstänger jag köpt på IKEA. Som ni vet är det en tunn (16 mm) och en tjock (20 mm) och längden är 2 meter. Jag kommer inte ihåg exakt summa, men tror man får en för 39 eller 49 kronor.

I Bild 2 (nästa inlägg) så ser ni att jag har tagit ytterligare en gardinstång med samma längd och låter bakgrunden hänga på den. För att koppla ihop dessa så hittade jag på Coop en T-koppling. Jag tror att den är till för att sätta ihop vattenslangar med. Det bästa är i alla fall att den finns i två utföranden. Med hål för slangar på 16 mm och 21 mm. Gardinstängerna är ju 16 resp 20 mm och passar då helt perfekt. Man kan föra in gardinstången ca 4 cm och när man drar åt muttern så finns det en liten platsdetalj som inte syns under muttern som gör att gardinstången sitter riktigt hårt.

Det tar cirka 3 minuter för mig att sätta upp allt. För att sen hålla bakgrunden på plats så den inte snurrar runt när man har dragit ner tillräckligt med papper så använder jag mig av följande hållare som
Universalklämma artnr 30-7532

jag hittade på Clas Ohlson för 7.30 kronor styck. Jag klämmer fast pappret mot gardinstången (tyvärr glömde jag att ta kort på detta, men om det är någon som inte fattar så kan jag ta kort igen).

Hoppas att ni förstår hur jag menade annars är det bara att hojta :)

/ Marcus

Bilagor

• stativ.jpg
    stativ.jpg
    42.8 KB · Visningar: 334
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar