Annons

Bakgrundsdilemma

Produkter
(logga in för att koppla)

thure1982

Aktiv medlem
Letar efter en trevlig bakgund, men vad ska man ha? Pappersbakgrunder, Mönstrade tyg, Enfärgade tyg

Vad ska man välja som första bakgrund när man bygger studio?
Jag har blixtar, boxar, reflektorer, utlösare och har hållit på ett tag med porträttfotografering men bara utomhus.
Har alla stativ osv som kan tänkas behövas. Men nu när jag sitter framför datorn och ska beställa en bakgrund för att slippa ha en vägg med ful tapet som bakgrund när jag är inne blir jag helt yr i huvudet av alla modeller, färger och framförallt priser.

Säg att jag väljer en pappersbakgrund. Håller den att gå på utan att man behöver köpa ny hela tiden?
Vilken bredd är vettigast?
Jag har utrustning för att hänga upp en som är 3m bred men va händer om man inte får plats med den hemma hos någon man fotograferar?

Jag har ju inte råd att köpa 10st i olika färger för dom kostar ju en hel del.
Ska jag köpa en svart (vilket jag har en förkärlek för som bakgrund) och som dessutom är fantastiskt om man ska fota bröllopsklänningar tycker jag eller ska man köpa en vit så man kan göra fräscha produktbilder?

Ska man kanske ha en spräcklig i tyg och i så fall vilken färg?

Eller ska man köpa en som är knallgrön eller blå så man kan leka "greenscreen" och byta bakgrund i datorn efter behag.

Snälla ge mig tips på vad som lämpligast för en som inte har kört i inomhusstudio med fix bakgrund tidigare.
Vill gärna ha en längre så man får släp och slipper skarv mitt i bilden men priset ökar med längden så man vill ju inte köpa fel.

Detta är säkert en "smaken är som baken" fråga men ge förslag.
 
Nu vet jag inte hur stora bakgrunder du behöver men Jysk säljer velour i olika färger billigt, 150cm*500cm för 149:- och det finns i alla möjliga färger.
 
Nu vet jag inte hur stora bakgrunder du behöver men Jysk säljer velour i olika färger billigt, 150cm*500cm för 149:- och det finns i alla möjliga färger.

Bra förslag, tänkte gå till en tygaffär i morgon och spana lite priser. Hade helt glömt Jysk.
Jag tänkte runt 3m brett och 3-6m långt så man får släp.
1,5m blir tight om man ska ha helkroppsbilder.
Man kan ju iof sy ihop två och sträcka ut det mellan stativen.

Tack igen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.