Annons

Bakgrundfärg på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Tycker man själv skall kunna välja vad sina bilder skall ha för standard bakgrundsfärg när man laddar upp bilder.

/Stisse...

Det är flera som har önskat det, men har ni funderat på hur det skulle se ut visuellt när man bläddrar i ett album - när bakgrunden byter färg hela tiden, från bild till bild? Blir man inte galen på det efter en stund tro?

Jag tycker det vore bättre att man kunde välja antingen svart/vit/grå som alltid visas som bakgrundsfärg när man klickar runt bland andras bilder, då skulle det i alla fall alltid bli samma färg (nu är det ju alltid vitt).

clindh skrev:
Det är flera som har önskat det, men har ni funderat på hur det skulle se ut visuellt när man bläddrar i ett album - när bakgrunden byter färg hela tiden, från bild till bild? Blir man inte galen på det efter en stund tro?

Tror ändå på att skaparen själv får visa upp sin bild med sina egna önskemål om hur andra skall se den.
Då bakgrunden gör väldigt mycket för helhets intrycket, tycker jag det vore kanon om den möjligheten fans.

/Stisse...

ett litet problem med detta är om någon vill ha svart bakrund, så "försvinner" alla länkar och texter på sidan, då dom är skrivna med svart text... d.v.s. det blir en hel del programering för stackarna på fotosidan om dom ska få texten att byta färg med...

Provade att byta färg på texten här i forumet med vanlig html men det funkade inte. Funkar dock bra på profilen. Skulle det inte kunna gå att mata in i programmet på ett enkelt sätt om man byter till svart bakgrund? Det funkar ju bra i portfolios?

clindh skrev:
Jo, det skulle bli frustrerande att läsa och uppfatta övrigt innehåll på samma sida.

Men när man väljer att visa bilden förstorad så visas ju bilden utan något annat på sidan.
Där skulle det vara läge att fotografen kan välja vilken bakgrund bilden ska ha.

Appropå det, varför visas inte bilden automatiskt i helskärmsläge när man visar den förstorad?
När man explicit väljer att förstora en bild så är det ju med tanken att så ostört som möjligt ta del av bilden, och komma så nära fotografens intentioner som möjligt.
Det ultimata för "förstora bild" vore kanske helskärm med den bakgrundsfärg som valts av fotografen?

Exempel på skillnaden mellan svart och vit bakgrund här.
Tryck F11 för att få helskärmsläge.
Växla mellan svart och vit bakgrund och se hur den vita bakgrunden gör att bilden uppfattas ha annan färgton, lite off-white, men med svart bakgrund uppfattas bilden som vitare helt enkelt.

Jag tyckte mig kommit på den geniala idén att fotografen själv borde kunna välja vilken av de tre bakgrundsfärgerna en viss bild ska visas mot i förstorat läge. Sökte och fann minst fyra diskussioner som redan rört detta. De har dock inte varit igång sen 2004-2005 så jag knuffar upp en av dessa diskussioner till toppen av forumet igen.
Jag antar att det inte skulle vara alltför svårt att fixa denna funktion där man vid bilduppladdningen väljer lämplig bakgrundsfärg.
Jag trór detta på ett enkelt sätt skulle bidra till bättre bildupplevelser eftersom jag vet att jag själv inte alltid byter färg, även då det uppmanas av fotografen.
/jer.

clindh skrev:
Jag tycker inte det. Skapa den funktionen så ska jag bli betalmedlem igen.

Blir det inte jobbigt när det byter bild hela tiden? Kan man inte ha samma bild?

clindh skrev:

Jag måste även förtydliga mot samma gamla citat som Per ovan svarade mot.
Det är inte nödvändigtvis bagrunden i albumen som behöver byta färg, utan bara bilden i förstorat läge. Där bläddrar man ju inte mellan bilderna.
/jer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto