Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)

SarahA

Ny medlem
Jag skulle verkligen behöva lite tips för att få till bra bakgrunder när jag fotar. Är väldigt ny på det här med fotografering så jag tar gärna alla tips jag kan få... Tex: Hur får man till en sådan där väldigt mörk och fin bakgrund?? Vad ska jag tänka på för att inte bakgrunden ska bli rörig?? Grundläggande tips?? Vanliga misstag??

Tacksam för allt!!

/Sarah

Om du är ny på foto rekommenderar jag at läsa lite artiklar här på fotosidan. Finns massor av bra.

En gratis kurs på nätet finns oxå här .. http://www.kameravaskan.se/

Din fråga är en aning diffus.Mörk bakgrund till vad? Porträttfoto?. En mörk bakgrund får du om du om du har mer ljus på modellen än bakgrunden.

För porträtt brukar man ha ett kort skärpedjup ( litet bländarvärde ) så bakgrunden blir suddig, och mindre rörig.

Om du är ny på foto rekommenderar jag at läsa lite artiklar här på fotosidan. Finns massor av bra.

En gratis kurs på nätet finns oxå här .. http://www.kameravaskan.se/

Din fråga är en aning diffus.Mörk bakgrund till vad? Porträttfoto?. En mörk bakgrund får du om du om du har mer ljus på modellen än bakgrunden.

För porträtt brukar man ha ett kort skärpedjup ( litet bländarvärde ) så bakgrunden blir suddig, och mindre rörig.

Ha ha.. Ja det var en lite diffus fråga... :) Tar gärna alla tips och råd jag kan få. De frågor jag skrev var mer tänkta som exempel. När det gäller mörk bakrund så tänkte jag nog snarast på de bilder jag sett här bla. Tex bilder på blommor eller så där man anar bakgrunden men där den är väldigt mörk... Är det kort skärpedjup som gäller då?

Tack för tipset om artiklarna och kursen :) Tycker ibland att det är svårt att hitta det jag söker här på sidan... Ska läsa dem så fort jag kan.

mvh Sarah

anar bakgrunden men där den är väldigt mörk... Är det kort skärpedjup som gäller då?

Nej, skärpedjupet avgör hur skarp bilden är från förgrund till bakgrund. Ett kort skärpedjup har skärpa på endast ett litet område i djupled, så bakgrunden blir suddig.

Bakgrunden blir mörk om du inte belyser den =) , alternativt belyser blomman mycket mer än bakgrunden och exponerar efter blomman då.

Jag fick en bok av Scott Kelby som heter Digital fotografi. Det är över 200 sidor med enkla svar på just frågor som liknar dina. Det är raka puckar i hela boken utan tekniknörderi. Hela upplägget är typ: Hur fotar jag ett barn? Hur fotar jag en blomma?

För att få mörk bakgrund när man fotar blommor: Enkelt, en svart pappkartong bakom blomman och det blir mörk bakgrund.

För att få läckra vattendroppar på blomman? Häll vatten på blomman. etc etc.

Sen tror jag mycket som syns på fotosidan är justerat i Photoshop.

Ps: Jag bläddrade lite på fotoväskans hemsida. Jag är lite tveksam... Mycket teknikbladder enligt min mening. Moderna kameror har massa programvara inuti som gör fotograferandet till en dans på rosor. Sikta och tryck och det blir för det mesta bra när man väl listat ut vad man vill att det skall bli.

Jag fick en bok av Scott Kelby som heter Digital fotografi. Det är över 200 sidor med enkla svar på just frågor som liknar dina. Det är raka puckar i hela boken utan tekniknörderi. Hela upplägget är typ: Hur fotar jag ett barn? Hur fotar jag en blomma?

För att få mörk bakgrund när man fotar blommor: Enkelt, en svart pappkartong bakom blomman och det blir mörk bakgrund.

För att få läckra vattendroppar på blomman? Häll vatten på blomman. etc etc.

Sen tror jag mycket som syns på fotosidan är justerat i Photoshop.

Ps: Jag bläddrade lite på fotoväskans hemsida. Jag är lite tveksam... Mycket teknikbladder enligt min mening. Moderna kameror har massa programvara inuti som gör fotograferandet till en dans på rosor. Sikta och tryck och det blir för det mesta bra när man väl listat ut vad man vill att det skall bli.

Tack så hemskt mycket för ditt tips!! Låter absolut som en bok för mig :D Ska försöka få tag på den. Tack igen!!

Hej

Generellt kan man tänka såhär:

Hur kan man lösa detta på enklast möjliga sätt?

Hur får jag svart bakgrund - Svart kartong eller svart tyg

Hur får jag blixt ljus på ena sidan - begränsa ljuset med en kartongbit

När är blixten för nära - när den syns

Hänger du med?

Tänk enkelt - tänk ännu enklare, brukar oftast vara det bästa..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar