Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrunder Papper vs. tyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Kentarx

Aktiv medlem
Funderar lite på vilket som är bättre val - pappersfonder eller tygbakgrunder, till en portabel studio.

Hur stor är förbrukningen på en 11 m pappersbakbgrund, dvs hur många fotosessioner kan den användas till ca. vid "normalt" slitage.

Tyg - skrynklor - hur pass känsligt är det? Nu menar jag skillanden där priset ligger runt 7-800 kr för tyget samt för pappret, så inköps priset ligger på ung. samma nivå.

Tyget är då ca. 3x6 m och pappret 2,7x11 m - ge gärna förslag till billigare lösningar och andra bakgrundsalternativ som är bättre lämpade för portabelt användande.

Jag tänker mig också att man fraktar tyget på rulle, likaså med pappersbakgrunden.

Papper skrynklar sig inte så det är en klar fördel, men hur känsligt är tygerna och vad blir kostnaderna för pappret vid "normalt" slitage, hur stor är förbrukningen alltså???

Nån som har erfarenhet av bägge???

mvh
Kenneth

Hej.
jag tycker att pappersfonder är klart bättre än tyg.
Speciellt om tyget endast är 6m långt. Det är en klar fördel om man kan dra ut bakgrunden på golvet rätt många meter, samt låta den sträcka sig upp en ca 2,5-3m i höjd. Det blir rätt många meter i längd, mer än man kanske tror. Varför är det då en fördel med att kunna dra ut bakgrunden så långt på golvet?
Jo, det blir enklare att skilja motivet från bakgrunden och på så vis blir det också lättare att ljussätta motiv och bakgrund var för sig / individuellt.
Dom ggr jag har använt tygbakgrund har jag bla blivit tvungen att acceptera de veck som blir i tyget. Det är nästan omöjligt att hänga ett tyg så att det blir helt slätt.
Ang fläckar och dyl.
Pappersfonderna tål mer stryk än man tror.
/Jacob vP

Instämmer i det Jacob säger; Hellre papper än tyg :)

Särskilt om man har sin studio på en liten yta och inte har samma möjlighet att flytta ut modellen från bakgrunden för att minimera risken för att ev. skrynklor syns.

Tygfonder är ju dock enklare att bära med sig om man har en portabel verksamhet, men var vän med strykjärn och stärkelse :)

Precis som Jacob säger så tål pappersfonderna MKT mer än man tror. Det är kraftigt papper så rullen räcker mkt länge.
Mina rullar har jag hittils inte behövt klippa mkt i, i genomsnitt har jag minst fem sessioner på samma papper...och då plåtar jag även dregliga hundar :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar