Annons

Bakgrund - upphängning

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas_b

Ny medlem
Jag har lite funderingar kring en enkel, billig och smidig lösning för bakgrund till modell-fotografering. Jag vill få till en enfärgad bakgrund (svart och vit) som ser bra ut utan reflektioner och veck. Så min tanke är att använda molton-tyg. Frågan är hur hänger man upp detta på ett enkelt sätt och samtidigt gör så att det är lätt att plocka ner då platsen bara tidvis kommer att användas som studio. Hur har ni gjort?

Jag tänkte att man kanske skulle kunna sätta öljetter i tyget, ungefär var 25:e cm, och sen dra en plastad stålvajer genom dessa. Stålvajern fästs sen i väggen mha skruvkrokar och wirelås. Antagligen behövs krokar inte bara i ändarna utan ett par i mellan också. Tror ni att detta skulle fungera eller har ni några bättre lösningsförslag? Behöver man göra nåt med tyget som tex fålla kanterna eller sy fast juteväv runt kanterna? Borde man använda vantskruv för att spänna vajern? Är gardinstång att föredra kanske? Stativ och klämmor även om det varkar vara både otympligt och dyrt?

Moltontyget kommer att vara ungefär 3m brett och 5m högt/långt, dvs ungefär 2,5m från golv till tak plus 2.5m släp på golvet. Med ett moltontyg med tjockleken 300g/m2 så blir det 3x2,5x0,3 = 2,25kg som ska hänga i vajern och krokarna. Vajern klarar väl det men blir det för mycket för krokarna? Kommer tyget att hänga konstigt med synbara veck? Är 2,5m släp för kort?

Tacksam för tips!
 
Hittade lite info genom att söka i forumet på t.ex. "studiobygge", "hemmastudio", "studiobakgrund" Hoppas någon av alla trådarna kan vara till hjälp.

Mvh/Peter
 
Jo då, sökt har jag självklart gjort. Tyvärr så hittar jag väldigt lite tips om lämpliga sätt att hänga upp tyget och hur man bör preparera det.

Tex om man söker på molton så får man 4 träffar varav ingen säger något om upphängning. Inga träffar om upphänging, öljetter, fållar, sadelgjord osv. Det hade varit intressant att höra hur andra har monterat molton-tyg eller hänvisa mig till trådar som tar upp detta.

Det lutar åt att jag kommer skaffa mig molton-tyg som är 3x6m, fållar alla kanter och syr fast en sadelgjord längst upp som jag sätter öljetter i. Sen är det bara att hänga upp i krokar i väggen/taket (utan nån vajer). Jag antar att detta kommer att fungera men tipsa gärna om nån smartare/bättre idé eller om det är nåt speciellt jag ska tänka på. Är det nån annan som har gjort nåt liknande eller använder alla stativ?
 
Märket Photax,som saluför studioutrustning har i sitt sortiment haft expanderstänger i vitt med möjligheter att hänga upp lampor, reflexskärmar m.m, men även bakgrundstyger.Det är 2 stänger(delad) ,fjädrande) som man spänner mellan golv och tak på valfri plats.Enkelt och bra.Kan inte säga vem som idag saluför dessa.Serien heter Photax Interfit.Dom var inte heller speciellt dyra.Kolla med svenska fotofirman Photax, om dom kan ge mera information.Man behöver för bakgrundstyger således 2 stänger(4 fjädrandehalvor för att inte nermonterat ta så stor plats))
 
Att sätta upp en pappersrulle-hållare känns inte lika diskret och temporärt som att sätta fast ett par små krokar. Sen blir väl papper smutsigt och då måste man ju köpa nytt? Vad jag har sett så skilljer det inte så mycket i pris mellan molton-tyg och en pappersrulle heller. Finns det några fördelar med bakgrundspapper som jag har missat?
 
jag har bakgrundspapper och jag hängde upp det med två krokar med en tvättlina mellan dessa som jag trädde igenom rullen...

en rulle innehåller 11 meter (den jag har) så det är bara klippa bort och rulla ut nytt om det blir skitigt...

jag har ingen aning vad molton tyg är eller vad det kostar så fördelar/nackdelar kan jag inte säga...

men jag valde papper före tyg för att det inte blir skrynkligt på samma sätt, det är ganska styvt
 
Hmmm, nu fick jag lite mer att tänka på. Tack! Lät ju ganska enkelt att hänga upp det så där. Fick för mig att man behövde kraftigare saker för att hänga upp en hel rulle.

Molton-tyg är ett tjockare tyg (300g/m2) som tydligen inte ska skrynkla sig. Hos tex www.ljudbalans.se så säljs det i 3m bredd och kostar 129kr/längd-meter. Så tex 5x3m kostar 645kr, vilket verkar motsvara vad en rulle papper kostar.

Känns som tyg håller längre. Hur många fotosessioner tar det innnan vitt papper blir så smutsigt att det är dags att klippa bort ett par meter? Om modellen har skor på sig så borde det ju lämna märken ganska snabbt.

Nån som vet om det blir nån skillnad i bilden om man jämför molton-tyg och papper? Syns tyg-luddret och veck eller försvinner dessa med rätt ljussättning?

Om pappret håller tillräckligt länge så kanske det är en enklare lösning, men annars luter det nog åt tyg, eller vad säger ni?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.