Annons

Bakgrund till porträtt foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Jag håller på att leta efter billiga alternativ till bakgrunder. Min tanke är att köpa någon form av tyg att sätta bakom. Jag har några frågor kopplat till detta.

1) Vilka material skall man satsa på? Jag antar att man vill ha ett tyg som inte reflekterar för mycket ljus samt att det inte bör skrynkla för lätt. Vilket material skall man satsa på? Fungerar det med vanliga bommuls tyger? Skulle det fungera med en stor rullgardin (jag har lite kontakter inom solskydds branchen och kan få bra priser). Vilka typer av tyger skall man undvika?

2) Vilka färger är bra att satsa på? Jag tänker mig en vit, en marinblå eller svart och en mörkbrun. Eller är det bättre med mönstrade/melerade?

3) Jag kommer att tvingas ta bort utrustningen varje gång pga utrymmes skäl hemma. Har ni bra ideer för hur man skall hänga upp bakgrunden. Jag tänker mig en gardinstång och några diskreta krokar på väggen.

4) Är det någon som har tillverkt egna reflex skärmar som kan tippsa om kreativa ideer? Jag funderar på att köpa en från kaffebrus och bygga en enkel ställning till denna. Frågan hur stor den behövar vara för att kunna ta halvkropps porträtt och något enstaka 2/3. Räcker en diamter på en meter?

5) Vilka färger på reflexskärmar använder man oftast. Transparent, silver, guld, svart och vit?

Tack på förhand!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.