Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bakgrund i enkel hemmastudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Finns det någon enkelt sätt att fixa en bakgrund i hemmet så man kan få sig en liten studio? Jag har total nybörjare.

Prövade häromdagen med att hänga upp några lakan från tak till golv men fick konstiga skuggor av strukturen på lakanen. Jag är ute efter en så len och mjuk bakgrund som möjligt, i vitt eller svart.

Ska bakgrunden vara mot en plan vägg eller brukar man ha ett hörn också?

Hur brukar ni gå tillväga om man inte vill lägga tusenlappar på en enkel studìo?

Finns det någon enkelt sätt att fixa en bakgrund i hemmet så man kan få sig en liten studio? Jag har total nybörjare.

Prövade häromdagen med att hänga upp några lakan från tak till golv men fick konstiga skuggor av strukturen på lakanen. Jag är ute efter en så len och mjuk bakgrund som möjligt, i vitt eller svart.

Hur brukar ni gå tillväga om man inte vill lägga tusenlappar på en enkel studìo?

Köp Svart eller Vit Velour på Jysk Bäddlager för 75;-/5meter. Billigaste och "mjuk/lenaste" bakgrunden. Häng upp på en rundstav från billiga byggmarknaden. Två konsoller eller krokar i passande storlek.

Köp en till Nikonblixt (SB600), två stativ och två paraplyer en har du ju grejor. www.kaffebrus.com har grejor till priser som håller dig under tusenlappen. Blixten hittar du på www.tradera.com till rätt pris.

Som vit bakgrund använder jag en vit pappersrulle (2,75m x 11m) från cyberphot. Den kostan 685 kr. Innan jag köpte den använde jag bara ett vitt lakan, som jag belyste, för att bränna ut högdagrana och strukturen i det.

För att få en svart bakgrund använder jag fortfarande bara ett svart lakan från Ikea. Bara inte för mycket ljus spiller över på tyget så brukar det se svart och jämt ut.

Köp Svart eller Vit Velour på Jysk Bäddlager för 75;-/5meter. Billigaste och "mjuk/lenaste" bakgrunden. Häng upp på en rundstav från billiga byggmarknaden. Två konsoller eller krokar i passande storlek.

Köp en till Nikonblixt (SB600), två stativ och två paraplyer en har du ju grejor. www.kaffebrus.com har grejor till priser som håller dig under tusenlappen. Blixten hittar du på www.tradera.com till rätt pris.

Suveränt tips. Tusen tack!

EN SB600 kostar lika mycket som ett helt studioblixtpaket med två studioblixtar, två paraplyer och två ställ, från tex www.kaffebrus.com . Mer värt för en hemmastudio.

Man blir mer flexibel med Nikon Lightning System om man redan har en SB800. Man kan fota ute on location utan att behöva bärbar ström med sig. Kaffebrus studiopaket är mycket prisvärda inte tu tal om det, men nu var det budgetpris i förhållande till vad som redan finns i kameraväskan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar